

13
TBB Dergisi 2017 (133)
A. Ersoy KONTACI
geriye kalan iki devlet organı olan “yasama” ve “yürütme” organla-
rının kuruluşu ve birbirleriyle olan ilişkileri dikkate alınarak incelen-
mektedir.
Buna göre, hükümet sistemleri arasında öncelikle
kuvvetler birli-
ğine dayanan sistemler
ve
kuvvetler ayrılığına dayanan sistemler
ayrımı
yapılmakta ve kuvvetler birliğine dayanan sistemler arasında; kuv-
vetlerin yürütmede toplandığı “mutlak monarşi” ve “diktatörlükler”
ile kuvvetlerin yasamada toplandığı “meclis hükümeti” sistemi sayıl-
maktadır.
1
Kuvvetler ayrılığına dayanan sistemler olarak ise karşımıza; “par-
lamenter sistem”, “başkanlık sistemi” ve “yarı-başkanlık sistemi” çık-
maktadır. Bu sınıflandırmaya göre parlamenter sistem; genellikle “yu-
muşak kuvvetler ayrılığı” sistemi olarak adlandırılmakta
2
ve yürütme
organının siyaseten etkin kanadını oluşturan başbakan ve bakanlar
kurulunun (“hükümet” veya “kabine”), halk tarafından seçilmiş yasa-
ma organının içinden çıktığı ve ona karşı siyaseten sorumlu olduğu bir
rejimi anlatmaktadır.
3
Bu sistemde ayrıca, yasama organı tarafından
seçilen ama çoğunlukla sembolik yetkilerle donatılmış olan bir cum-
hurbaşkanı (veya rejimin türüne göre, yine sembolik yetkilere sahip
olan ve fakat veraset ilkesine göre belirlenen bir monark) bulunmak-
tadır. Ancak, siyasî konulardaki asıl sorumluluk, hem bireysel hem
de kolektif olarak, yasama organının içinden çıkan bakanlar kuruluna
aittir. Bu durum, bakanlar kurulunun her an parlamenter çoğunluğun
güvenine sahip olmasını zorunlu kılmaktadır.
4
Son olarak, bu sistemde
1
Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Basım A.Ş., İstanbul 2009, s. 414-417.
2
Örn. Bkz., Fazıl Sağlam, Anayasa Hukuku Ders Notları, Yakın Doğu Üniversi-
tesi Yayınları, Lefkoşa 2013, s. 143, 153-154. Buna karşın, parlamenter sistemin
günümüzde kuvvetlerin yasama veya yürütme tekelinde birleşmesine yol açtığı
hakkında bkz. Mustafa Erdoğan, Anayasal Demokrasi, Siyasî Kitabevi, Ankara
2001, s. 181-184. Benzer şekilde, daha 20. yüzyılın ilk yarısından başlayarak parla-
mentoların asıl işlevlerini yitirdikleri eleştirileri hakkında bkz. Carl Schmidt, Die
geistesgeschichtliche Lage des heutigen Parlamentarismus, Duncker & Humblot,
Berlin 2010; Klaus Von Beyme, Die parlamentarische Demokratie: Entstehung
und Funktionsweise 1789-1999, Springer VS, Wiesbaden 2014.
3
Leon D. Epstein,, “Parliamentary Government”, Internationl Encyclopedia of the
Social Sciences, Vol 11 (1968), s. 419-425.
4
İbrahim Ö. Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yayıncılık,
İstanbul 2014 (9. Bası), s. 149; Şeref İba, Anayasa Hukuku ve Siyasî Kurumlar, Tur-
han Kitabevi, Ankara 2008, s. 105-106; Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel
Teorisi, Cilt - I, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa 2001, s. 593-594. Bakanlar kurulu