

16
Parlamenter Sistemden Kopuş ve Sonrası: Karşılaştırmalı Gözlemler ve Bazı Değerlendirmeler
medikleri “Saf Başkanlık Sistemi”
(Pure Presidential System)
12
;
- Yürütme organının, kendisine çok önemli anayasal yetkiler tanın-
mış olan ve doğrudan halk tarafından seçilen bir başkan ile yasama
organına karşı sorumlu olan bir bakanlar kurulundan oluştuğu;
ancak bakanlar kurulunun aynı zamanda başkana karşı da siyasî
olarak sorumlu olduğu “Başkancı Parlamenter Sistem”
(President
Parliamentary System)
olarak sınıflandırmaktadır.
13
Çağdaş hükümet sistemlerini kapsayıcı bir bilimsel çerçeve için-
de sunan bu beşli sınıflandırmanın tek kusuru, kullanılan kavramların
kısmen zor anlaşılır nitelikte olmasıdır. Bu sebeple, anılan kavramların
daha yerleşik ve anlaşılır bir kavram setiyle desteklenmesinin uygun
olacağı düşünülebilir. Bu bağlamda, anılan kategorilerin şu şekilde
isimlendirilmesi mümkündür:
- Saf parlamenter sistem –
klâsik
üçlü
ayrımdan gelen kategori
- Başkanlı parlamenter sistem
- Yarı başkanlık sistemi (“Başbakancı Başkanlık Sistemi” yerine) –
klâsik üçlü ayrımdan gelen kategori
- Saf başkanlık sistemi –
klâsik üçlü ayrımdan gelen kategori
- Süper başkanlık sistemi
14
(“Başkancı Parlamenter Sistem” yerine)
Görüldüğü üzere, bu kategoriler belirlenirken, hükümet sistemle-
rine ilişkin yapılan klâsik üçlü ayrım aynen muhafaza edilmekte; bun-
lara yalnızca iki kategori daha eklenmektedir: “Başkanlı Parlamenter
Sistem” ve “Süper Başkanlık Sistemi”. Bu kategorilerden ilkine örnek
olarak İrlanda Cumhuriyeti ve Bulgaristan gösterilirken
15
; temelde
12
Klâsik ayrımdaki “başkanlık sistemi”
13
Bu sınıflandırmanın örneklerle açıklandığı ve tartışıldığı Türkçe bir kaynak için
bkz. Erdal Onar, “Türkiye’nin Başkanlık veya Yarı-başkanlık sistemine Geçmesi
Düşünülmeli midir?”, Başkanlık Sistemi, Der. Teoman Ergül, Türkiye Barolar Bir-
liği Yayını, Ankara 2005, s. 71-104.
14
Fish, “süper başkanlık sistemi” (superpresidentialism) kavramını, bu sistemin
başkanın sahip olduğu olağanüstü yetkiler açısından dünyadaki diğer başkanlık
sistemlerinden ayrılması için önermektedir. Bkz. M. Steven Fish, “The Pitfalls of
Russian Superpresidentialism”, Current History, October 1997, s. 367.
15
Bu kategorinin gereksiz bir ayrım olduğu hakkında bir görüş için bkz. Giovanni
Sartori, Karşılaştırmalı Anayasa Mühendisliği: Yapılar, Özendiriciler ve Sonuçlar
Üzerine bir İnceleme, Çev. Ergun Özbudun, Yetkin Yayınları, Ankara 1997, s. 14.
Ayrıca bkz. Onar (2005), s. 77.