

17
TBB Dergisi 2017 (133)
A. Ersoy KONTACI
“olağanüstü yetkilerle donatılmış bir cumhurbaşkanı karşısında hayli zayıf
konumda bir yasama organının bulunduğu bir anayasal sistem”
olarak ta-
nımlanan ikinci sistemin
16
ise günümüz Rusya Federasyonu başta ol-
mak üzere bazı Orta Asya Cumhuriyetleri ile yine bazı Güney Ameri-
ka Ülkeleri’nde uygulandığı kabul edilmektedir.
III. 1982’den Günümüze Türkiye’de Benimsenen Hükümet
Sistemleri
Bu ayrım ve sınıflandırma çerçevesinde 1982 Anayasası’nın yü-
rürlükte olduğu dönem boyunca Türkiye’de benimsenen hükümet
sistemlerine bakıldığında; genel olarak parlamenter sistemden uzakla-
şan ve başkancı alternatiflere doğru yönelen bir eğilimle karşı karşıya
gelinmektedir. Bu yönelimin sonucu olarak, sistem içinde parlamen-
tonun ve parlamento içinden çıkan hükümetin ağırlığı azalırken, halk
tarafından seçilen devlet başkanının rolünün gittikçe öne çıktığı görül-
mektedir. Hatta bu geçiş, en nihayetinde Türkiye’de iki kanatlı bir yü-
rütme yapılanmasının da sona ermesine neden olmuş; bundan böyle
yürütmenin tek bir makamda somutlaşacağı bir dönemin kapıları açıl-
mıştır. Bununla birlikte bu dönüşüm, kuşkusuz ki birden bire ortaya
çıkmış değildir. Anılan yöndeki talepler, pek çok siyasetçi tarafından
zaman zaman yüksek sesle dile getirilmiş;
17
kamuoyunda ve konuyla
ilgili bilimsel çevrelerde yeterince destek bulamayan bu önerilerin,
18
en nihayetinde bazı olağanüstü koşulların da etkisiyle, 2007 ve 2017
yıllarında gerçekleştirilen iki ayrı anayasa değişikliğiyle hayata geçi-
rildiği görülmüştür.
16
Fish (1997), s. 367-368.
17
1990’ların başından 2000’lerin ortasına kadar Türkiye’de başkanlık ve yarı-baş-
kanlık rejimine geçiş yönünde çeşitli çevrelerce dile getirilen öneri ve taleplerin
ayrıntılı bir dökümü ve tahlili için bkz. Bertil Emrah Oder “Türkiye’de Başkanlık
ve Yarı-Başkanlık Rejimi Tartışmaları: 1991-2005 Yılları arasında Basına Yansıyan
Öneri ve Tepkilerden Kesitler”, Başkanlık Sistemi, Der. Teoman Ergül, Türkiye
Barolar Birliği Yayını, Ankara 2005, s. 31-69.
18
Bununla birlikte, akademik çevrelerde başkanlık sisteminin Türkiye için uygun
bir model olduğunu savunan kimi yazarların da bulunduğu belirtmek gerekmek-
tedir. Bu yönde bazı örnekler için bkz. Burhan Kuzu, Türkiye İçin Başkanlık Sis-
temi, Fakülteler Matbaası, İstanbul 1997; Burhan Kuzu, Her Yönü ile Başkanlık
Sistemi, Babıali Kültür Yayınları, İstanbul 2011; Hasan Tahsin Fendoğlu, “Başkan-
lık Sistemi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 2 (2002),
s. 39-60; Murat Yanık, Başkanlık Sistemi ve Türkiye’de Uygulanabilirliği, Adalet
Yayınevi, Ankara 2013.