

20
Parlamenter Sistemden Kopuş ve Sonrası: Karşılaştırmalı Gözlemler ve Bazı Değerlendirmeler
Sonuç olarak anılan sistem, Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın 28
Ağustos 2014 tarihinde 12. Cumhurbaşkanı seçilmesiyle birlikte fiilen
uygulamaya girmiş ve çok kısa bir süre içinde, sürdürülebilirlik bakı-
mından kendisine yöneltilen neredeyse tüm eleştirileri haklı çıkardığı
görülmüştür. Gerçekten, yukarıdaki beşli tasnif çerçevesinde ve salt
anayasal normlar esas alındığında “başkanlı parlamenter sistem” ola-
rak tanımlanabilecek olan yapı, uygulamada kaldığı dönem boyunca
çeşitli istikrarsızlıklara yol açmış ve anayasal mimariye aykırı bazı fiilî
durumların oluşmasına zemin hazırlamıştır. Nitekim bu gözlemlerden
yola çıkan kimi yazarlar, anılan dönemi;
“…teorik olarak yarı başkanlık
sistemi, gerçekte bir fiilî başkanlık sistemi”
olarak dahi tanımlayabilmiş-
lerdir.
34
Nihayetinde anılan sistem, 16 Nisan 2017 tarihli referandumla
birlikte, ileri bir tarihte yürürlüğe girmek üzere bir kez daha değiş-
tirilmiştir. Referandumla birlikte kabul edilen bu yeni sisteme, gün-
lük konuşmalarda ve referandum öncesinde çeşitli kaynaklarda “Türk
Tipi Başkanlık Sistemi” veya “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sitemi”
adı verildiği görülse de; karşılaştırmalı anayasa hukukunun yukarıda
işaret edilen verileri ışığında bu isimlendirmenin hiçbir açıklayıcı de-
ğer taşımadığı ortadadır. Zira anayasa hukuku açısından bir hükümet
sisteminin nitelendirilmesinde esas olan şey, onun hangi adla anıldığı
değil; yasama ve yürütme organlarının oluşumu ve birbirleriyle olan
ilişkilerine dair koyduğu esaslardır. Bu kapsamda, getirilen bu yeni
sisteme yakında bakıldığında, farklı sistemlerden alınan unsurları bir
arada içerdiği; bu yönüyle de
“…keşfedilmemiş, dünyada eşi benzeri görül-
memiş”
bir hükümet sistemi olarak değerlendirildiği görülmektedir.
35
Başka bazı yazarlarınsa;
“…başkanlık rejiminde geçerli anayasal denge ve
denetim düzeneğinin öngörülmemiş olması nedeniyle, yapılan düzenlemeyi
çoğulcu siyasal rejimler bağlamında değerlendirme güçlüğü”
çektiklerinden
söz ettiği
36
veya ünlü Arjantinli siyaset bilimci Guillermo O’Donnell’a
34
Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa
2017 (21 Baskı), s. 304-305.
35
Gözler (2017), s. 307. Bu konuda ayrıca bkz. Kemal Gözler, Elveda Anayasa: 16 Ni-
san 2017’de Oylayacağımız Anayasa Değişikliği Hakkında Eleştiriler, Ekin Basım
Yayın Dağıtım, Bursa 2017, s. 43-79.
36
İbrahim Ö. Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yayıncılık,
İstanbul 2017 (12. Bası), s. 162.