

206
Terörle Bağlantılı Zararlardan Dolayı İdarenin Sorumluluğu
ilkeleri uyarınca olay temelli değerlendirme yapılmalı ve her olayın
özgün koşulları değerlendirilmelidir. Köyün nüfusu ve göç oranı, o
yörede yaşanan olaylar ile güvenlik tehdidinin niteliği, köyde kalan
kişilerin özellikleri gibi etkenlerin her davada ayrı ayrı değerlendiril-
mesi gerekir.
İdari yargıda yazılılık ilkesi nedeniyle ispat araçlarının sınırlılığı ve
bu araçların idarenin elinde bulunması karşısında mahkemenin re’sen
tahkik ilkesi uyarınca sadece idarenin beyanlarıyla sınırlı kalmaması
ve tazminat komisyonunun etkili bir inceleme yapma yükümlülüğü
konusunda dikkatli davranması gerekir. Danıştay da bir kararında
isabetli biçimde taşınmazlarına ulaşamama nedeniyle bir zarar mey-
dana gelip gelmediği hususunda bir araştırma yapılmadan jandarma
komutanlığının mezrada terör olayları meydana gelmediği yönündeki
yazısıyla yetinilmesinin hukuka uygun olmadığına karar vermiştir.
104
SONUÇ
Terörle bağlantılı olarak ortaya çıkan zararlardan dolayı idarenin
sorumluluğu diğer sorumluluk nedenlerinden farklı özelliklere sahip-
tir. Terörle bağlantılı zararlarda idare toplumsal bir işlev görerek top-
luma yönelen bu tehlikenin bu şiddetin mağduru haline gelmiş kişi-
lerce karşılanması yerine zararın toplumsallaştırılmasının aracı olarak
sorumlu tutulmaktadır. Bu anlamda, idarenin sorumluluğunun kay-
nağı idarenin toplumsal güvenliği ve barışı sağlama yükümlülüğüdür.
Bu yükümlülükten kaynaklanan sorumluluk kusurlu olabileceği gibi
kusursuz da olabilecektir. Ancak bu noktada idare hukukunda kusur-
lu sorumluluğun asli ve öncelikli olarak değerlendirilmesi gereği özel-
likle vurgulanmalıdır.
5233 sayılı Kanun terörden veya terörle mücadeleden doğan mad-
di zararların karşılanabilmesi için yargı öncesi alternatif uyuşmazlık
çözme yolu olarak öngörülmüş olmakla birlikte, Danıştay’ın belli ko-
nulardaki yaklaşımının Kanunun idarenin sorumluluğu bakımından
etkili bir yol olmasını engellediğini ya da güçleştirdiğini söylemek
6.1.2016, R.G. 11.3.2016-29650, par. 41; Tahir Aytiş Başvurusu
,
2013/3054, 8.5.2014,
par. 45; Cemal Soğunç Başvurusu
,
2013/2878, 28.5.2014, par. 27.
104
15. Daire, E. 2012/11317, K. 2015/7233, 9.11.2015.