

26
Parlamenter Sistemden Kopuş ve Sonrası: Karşılaştırmalı Gözlemler ve Bazı Değerlendirmeler
ülkeler olarak; Kırgızistan, Moldova ve Fransa seçilmiş bulunmak-
tadır. Bu kapsamda Fransa,
“pekişmiş demokrasilerin”
47
örneği olarak,
Kırgızistan ve Moldova ise,
“demokratikleşmenin üçüncü dalgasında”
48
demokrasiye geçiş yapan, daha yeni ve fakat görece istikrarlı demok-
rasilerin örnekleri olarak karşılaştırmaya dâhil edilmişlerdir. Gerçek-
ten, ilgili bölümlerde ayrıntılı olarak işaret edileceği üzere, Kırgızistan
Orta Asya ülkeleri arasında en kayda değer demokratik gelişmişlik
seviyesine sahip Ülke olarak kabul edilmektedir. Bir Doğu Avrupa Ül-
kesi olan Moldova ise, zayıf bir sivil toplum ve kırılgan bir siyasî parti
sistemine sahip olmasında karşılık, hükümet sistemi değişikliklerini
ciddi toplumsal şiddet hareketleri yaşamaksızın gerçekleştiren istis-
nai bir örnek olarak dikkat çekmektedir. Bu belirlemede ayrıca, anılan
ülkelerden birinin Doğu Avrupa, diğerinin Orta Asya Ülkesi olması
dikkate alınmış; böylece bir Batı Avrupa Ülkesi olan Fransa ile birlikte,
incelemenin dengeli bir coğrafî dağılımı kapsaması amaçlanmıştır.
Anılan bu üç Ülke, aralarında taşıdıkları tüm farklılıklara rağmen,
parlamenter sistemden kopuş deneyimleri anlamında birbirlerine ben-
zer özellikler gösteren ülkeler olarak göze çarpmaktadır. Bununla bir-
likte, çoğu nitelikleri itibariyle “birbirlerinden farklı” nitelikler taşıyan
bu örneklerin seçiminde de, makul bir alt sınır çizilmesi amaçlanmış-
tır. Bu bağlamda ele alınan örnek ülkelerin, birbirleriyle ve Türkiye ile
“karşılaştırılmaya asgarî ölçüde elverişli” ülkeler arasından seçilmesi-
ne dikkat edilmiştir. Nitekim bu akıl yürütme biçimden hareketle, par-
lamenter sistemden koparak başkanlık sistemine geçiş yapan ve Sah-
ra Çölü’nün güneyinde yer alan bazı Afrika Ülkeleri’nin (Zimbabve,
Gana ve Malavi) deneyimleri, hem demokratik gelişmişlik seviyeleri,
hem de Türkiye ile toplumsal ve siyasî benzerliklerinin azlığı sebebiy-
le bilinçli olarak karşılaştırma dışında bırakılmıştır.
49
47
Kavram için bkz. Juan J. Linz ve Alfred Stepan, Problems of Democratic Transition
and Consolidation: Southern Europe, South America, and Post-Communist Euro-
pe, The John Hopkins University Press, Baltimore, Maryland 1996.
48
Samuel P. Huntington, The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth
Century, University of Oklahoma Press, Oklamoha 1991; Ayrıca bkz. Samuel
P. Huntington, “Democracy’s Third Wave”,
Journal of Democracy
, Vol. 2, No. 2
(Spring 1991), s. 12-34.
49
Nitekim 16 Nisan 2017 referandumu öncesinde, bu ülkelerin parlamenter sistem-
den başkanlık sistemine geçen ülkelere örnek olarak bu ülkelerin verilmesi, Ada-
let ve Kalkınma Partisi Merkez Karar Yönetim Kurulu üyesi ve TBMM Anayasa
Komisyonu Başkanı Mustafa Şentop’un tepkisini çekmiş ve “Tarihlerinde muhtar