

30
Parlamenter Sistemden Kopuş ve Sonrası: Karşılaştırmalı Gözlemler ve Bazı Değerlendirmeler
leri savunanlar, Kırgızistan’ın en büyük sorunu olan ekonomik kaynak
kıtlığı ve milli gelir azlığına işaret ediyor ve Kırgızistan’ın karşı karşıya
kaldığı ekonomik darboğazı aşabilmesi için “istikrarlı bir yönetime” ve
“güçlü bir iktidar yapılanmasına” ihtiyaç duyulduğunu belirtiyorlardı.
Bu fikirler, Ülke coğrafyasının doğurduğu güvenlik sorunları ve acil
güvenlik ihtiyacına işaret eden argümanlarla da destekleniyordu.
Bütün bu tartışmaların sonucunda 1993 tarihinde kabul edilen
yeni Kırgızistan Anayasası’na bakıldığında; yürütmenin güçlendiril-
mesi hedefine yönelen ve özellikle de sistem içinde cumhurbaşkanı-
nın konumunu daha merkezi hale getiren düzenlemelere gidildiği gö-
rüldü. Başka bir ifadeyle 1993 Anayasası, Kırgızistan’ın parlamenter
sistemle yola devam etme alternatifinden net bir şekilde koptuğunu
gözler önüne seriyordu.
Parlamenter sistem alternatifinden kopuşun ardından girilen bu
yeni yolda, Anayasa ile cumhurbaşkanına önemli yetkiler tanındı. Bu
yetkiler arasında en önemli olanlarından biri de; cumhurbaşkanının
tek taraflı iradesi ile ve referandum yoluyla anayasa değişiklik tekli-
fi sunabilmesiydi. Nitekim özelleştirmeler ve Rus göçünün engellen-
mesi
53
başta olmak üzere pek çok konuda parlamento ile sürtüşmeler
yaşayan Akayev, bu yetkiyi, eski Komünist Parti Üyeleri ile bürokrat-
larca doldurulmuş olduğunu ileri sürdüğü
54
parlamentoyu devre dışı
bırakmak ve kendi otorite alanını genişletmek amacıyla kullanmaktan
çekinmedi.
55
Bunun soncunda Kırgızistan Anayasası, 1994’den başla-
yarak 2003 Şubatına kadar birkaç kez değişikliğe uğradı. Bu değişik-
liklerin hepsi, Cumhurbaşkanı’nın anılan yetkisine dayanarak başlat-
tığı tek taraflı referandum girişimlerinin sonuncunda gerçekleşti. Bu
değişiklikler kapsamında;
- 1994 yılında yasama organı ikiye bölünüp milletvekili sayısı düşü-
rüldü.
53
Paul Kolstoe, Russians in the Former Soviet Republics, Hurst & Co. Publishers,
London 1995, s. 237-238.
54
Yaşar Sarı, “Kırgızistan’da İktidarın El Değiştirmesi: Akayev ve Bakiyev’in Düşü-
şü”,
Orta Asya ve Kafkasya Araştırmaları Dergisi
, Cilt 5, Sayı 9 (2010), s. 33.
55
Buna karşın, 1994 yılında yayınlanan bir makalesinde Akayev, Kırgızistan’ın Orta
Asya’da demokratik bir alternatif olduğu iddiasını sürdürmekteydi: Bkz. Askar
Akayev, “Kyrgyzstan: Central Asia’s Democratic Alternative”, Demokratizatsiya,
Vol. 2 No. 1 (1994), s. 9-25.