

281
TBB Dergisi 2017 (133)
Remzi DEMİR
gerekir. Gerçekten de, kanunlar arasındaki hiyerarşiye göre yönetme-
lik, kanuna aykırı olamaz. Kaldı ki, Anayasamızın 10. maddesinde yer
alan “kanun önünde eşitlik ilkesi”, 2. maddede yer alan devletin “ …
sosyal hukuk devleti” niteliğinin bir yansımasıdır. Hukuk devletinde,
aynı koşulları taşıyan kişiler yasa önünde eşittir. Nasıl ki evli çiftler
üreme hakkına sahip ise, bekâr çiftlerin de anne baba olma hakları var-
dır.
Heterolog döllenme yasağı aynı zamanda Biyotıp Sözleşmesi’nde
vurgulanan evrensel ve genel nitelik taşıyan “ ayrımcılık yasağı ilkesi”
ile de çelişmektedir. Yumurta, sperm ve embriyo bağışı ya da taşıyıcı
annelik gibi çocuk özlemini dindirici insan onuru ile bağdaşan uygula-
maların, anne ve baba adaylarının açık yazılı rızasıyla sağlanabilmesi,
kişilerin medeni haline göre yapılan ayrımcılığa da son verecektir. Yö-
netmelikteki yasağın katı biçimde uygulanması sağlık turizminin
25
bir
türevi olan üreme turizmini de tetikleyecektir.
2. Çiftin Çocuk Sahibi Olamaması
Hukukumuza göre ÜYTE uygulamasına çocuk sahibi olamayan
evli çiftler başvurabilir. Olmazsa olmaz bukoşul ÜYTEYönetmeliği’nin
1. maddesinde “ Amaç” başlığı altında açıkça belirtilmiştir. Bu madde-
ye göre:
“Bu Yönetmeliğin amacı; çocuk sahibi olamayan evli çiftlerden,
tıbben uygun görülenlerin üremeye yardımcı tedavi metotları vasıta-
sıyla çocuk sahibi olmaları için yapılacak uygulamanın esaslarını, bu
uygulamayı yapacak merkezlerin açılması, çalışması ve denetlenmesi
ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.”
En az 1 yıl herhangi bir korunma yöntemi uygulanmaksızın haf-
tada 2-3 kere girilen cinsel ilişkiye rağmen gebelik elde edilmemesi
“infertilite” yani kısırlık olarak adlandırılmaktadır. İnfertilite sorunu
yaşayan çiftlere de “infertil (kısır)” denir. Özellikle kadının çalışma-
dığı, geleneksel aile yapısındaki çiftlerde balayında gebe kalma hayali
kuran çok genç çift vardır. Çocuğun ailenin geçimi ve işleri için önemli
olduğu, kırsal alanda ise sadece çocuk sahibi olmak için evlenen kadın
25
Mehmet Ali Zengin, a.g.e.,s.271