

52
Parlamenter Sistemden Kopuş ve Sonrası: Karşılaştırmalı Gözlemler ve Bazı Değerlendirmeler
Bununla birlikte, anılan değişikliklerin henüz Fransa’da yarı-baş-
kanlık hükümet sisteminden tümüyle vazgeçildiği ve tam anlamıyla
bir parlamenter sisteme dönüldüğü şeklinde yorumlanmasının müm-
kün olmadığını da belirtmek gerekmektedir.
99
Ancak, yerleşik ve istik-
rarlı bir demokrasi örneği olan Fransa’nın, parlamenter sistemden ko-
puş sonrasında geçirdiği 50 yılın sonunda, normalleşme algısına bağlı
olarak yeniden parlamenter sistem yönelimli arayışlara girmiş olduğu
da, yadsınamaz bir gerçeklik olarak karşımızda durmaktadır.
V. Sonuç
Böyle bir çalışmanın sonuç kısmına, bir soruyla başlamak uygun
görünmektedir:
“Hükümet sistemi tartışması” kavramından ne anlamak gerekir?
Başka bir deyişle; bir ülkedeki toplumsal, siyasî ve ekonomik tartış-
malarla hükümet sistemi tartışmalarını
ayıran
, veya bir başka yönden
bakacak olursak, bunları birbirine
bağlayan
unsur nedir?
Fikrimce bu soruya şu şekilde bir yanıt verilmesi mümkündür:
Eğer bir ülkenin karşı karşıya bulunduğu toplumsal, siyasî veya
ekonomik sorunların mevcut hükümet sisteminden kaynaklandığı dü-
şünülüyor
ve/veya
ülkenin karşı karşıya bulunduğu toplumsal, siyasî
veya ekonomik sorunların ancak bir hükümet sistemi değişikliğiyle
çözülebileceğine inanılıyorsa, artık o ülkede
toplumsal, siyasî veya eko-
nomik bir tartışmadan
ziyade, bir
hükümet sistemi tartışmasının
varlığın-
dan söz etmek mümkün hale gelmiş demektir.
Bu tanımdan hareket edildiğinde mümkün hale gelen bir diğer
şey de, çalışmada incelenen her üç örnekte parlamenter hükümet sis-
temine yönelik
değişikliklerin
, yoğun hükümet sistemi
tartışmalarından
sonra gerçekleşmiş olduğudur. Başka bir ifadeyle, parlamenter sis-
temden kopuşlar, her üç örnekte de mevcut hükümet sisteminin ciddî
99
Fransa’da yarı-başkanlık sisteminden bütünüyle kopmanın ne kadar güç olduğu-
na ilişkin olarak, şu satırların okunmasında fayda olabilir: “Siyasî olarak yenilgiye
uğrayanlar V. Cumhuriyet’i sevmiyorlar. Zafer kazananlar onunla barışıyorlar.
Oysa bir özel bunalım durumu dışında ancak iktidarda olanlar cumhuriyeti de-
ğiştirebilir, ama onlar da iktidara geldikleri için, kendilerini oraya taşıyan sistemi
korumaya yöneliyorlar. Bu da bizim kısır-döngümüz.” O. Duhammel, Vive la VIe
République, Le Seuil, Paris 2002, s. 142’den aktaran Eyüboğlu (2007), s. 163.