

47
TBB Dergisi 2017 (133)
A. Ersoy KONTACI
3. 1962 Değişiklikleri ve Yarı-Başkanlık Sistemi
De Gaulle’ün karizmatik kişiliğinin de etkisiyle sistem, 1958 yılın-
dan 1962 yılına kadar büyük ölçüde cumhurbaşkanı ağırlıklı olarak iş-
lemeye devam etti. Bu dönemde Fransa’nın atom bombası geliştirmesi
ve “düğmeye basma” yetkisinin de cumhurbaşkanında bulunması,
cumhurbaşkanlığı makamının anayasa-ötesi bir prestije sahip olması-
na katkıda bulundu. Gelişen televizyon yayıncılığının De Gaulle ile
halk arasında doğrudan bir kişisel bağ haline gelmesi de, bu fiilî duru-
mun pekişmesine yardımcı oldu.
86
Bu kapsamda 1962 yılında cumhurbaşkanının bundan böyle doğ-
rudan halk tarafından seçilmesini öngören değişiklik, De Gaulle’ün
konumunu sağlamlaştırmayı değil, sonraki dönemlerde gelecek Dev-
let Başkanlarının konumunu takviye etmek suretiyle V. Cumhuriyet
sisteminin geleceğini güvence altına almayı amaçlıyordu.
87
Bu kap-
samda De Gaulle, Anayasa değişikliğine ilişkin 89. maddenin kendisi-
ne tanıdığı yetkilerin açıkça dışına çıkarak ve bu yolla Parlamento’yu
da fiilen etkisizleştirerek, cumhurbaşkanının doğrudan halk tarafın-
dan seçilmesi yönündeki bir teklifi halkoylamasına sundu. Teklifin
kabulüyle birlikte, cumhurbaşkanının hukukî yetkiler haritası, bu yet-
kileri rahatça kullanacağı büyük bir siyasî meşruiyet ortamı yaratarak
da desteklenmiş oluyordu.
Anılan değişikliğin kabulüyle birlikte, bir yandan Fransa’nın par-
lamenter sistemden kesin bir şekilde kopuşu gerçekleşmiş oluyor, di-
ğer yandan da dünyada pek çok ülkeye model olacak hükümet siste-
minin esasları belirlenmiş oluyordu: Parlamentonun içinden çıkan ve
ona karşı siyasî açıdan sorumlu olan bir kabinenin yanında, doğrudan
halk tarafından seçilen ve kendisine önemli yetkiler tanınmış bir cum-
hurbaşkanının varlığıyla tanımlanan “yarı başkanlık sistemi”.
Fransa’da anılan sistem, uzunca bir süre esaslı bir değişime uğra-
maksızın yürürlükte kaldı. Bununla birlikte, anılan sistemin, Fransa’da
bunalımlı dönemlerin atlatılmasına ve Ülke’de etkin bir yönetim ihti-
yacının karşılanmasına yaptığı tüm katkılara rağmen, üç temel nokta-
da eleştirilmeye devam edildiği görülmektedir.
Sistemi ve Türkiye: Ülkeler, Deneyimler ve Karşılaştırmalı Analiz, Der. İhsan Ka-
malak, Kalkedon Yayınları, İstanbul 2007, s. 111.
86
Eyüboğlu (2007), s. 118.
87
Eyüboğlu (2007), s. 152.