

SAYIŞTAY’IN ANAYASAL KONUMU
ÜZERİNDE TARTIŞMALAR
DISCUSSIONS ON THE CONSTITUTIONAL STATUS OF
COURT OF ACCOUNTS
Ahmet TAŞIR*
Özet:
Asli görevi olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi adına yük-
sek denetim işlevini yerine getiren Sayıştay, bu işlevi bağlamında
Türkiye’nin idari örgütlenmesinde Başkentteki yardımcı organlardan
biridir. Ancak sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağla-
ma görevi yönünden hukuki niteliği ise son derece tartışmalıdır. Bu
tartışmalar, özellikle bir yargı organı yani mahkeme sayılıp sayılama-
yacağı sorunsalı üzerinde yoğunlaşmaktadır. Sayıştay’ı, “Yargı” baş-
lığı altında düzenleyen 1982 Anayasası ve diğer mevzuat hükümleri
çerçevesinde, Anayasa Mahkemesi’nin son dönemde verdiği aksi
yöndeki kararlara rağmen, bağımsızlık özelliğine sahip olmayan bu
kuruluşu, yargı olarak kabul etmek mümkün değildir.
Anahtar Kelimeler:
Sayıştay, Mahkeme, Kesin Hüküm
Abstract:
The Court of Accounts which fulfills the duty of supre-
me audit on behalf of the Turkish Grand National Assembly (TGNA)
as its primary duty is one of the subsidiary inttitutions in the Capital
in the administrative organization of Turkey in the context of this
function. However, its legal character in that the duty of connecting
the definitive judgement is highly controversial. These debates es-
pecially focus on the problem whether it is considered as a judicial
organ or not. In spite of the recent decicions of the Constitutional
Court, in the framework of the Constitution of 1982 and other legis-
lative provisions regulating the Court of Accounts under the title of
Judiciary, it is not possible to regard this intitution which does not
have the independence characteristic as a judiciary.
Keywords:
the Court of Accounts, Court, Definitive Judgement
GİRİŞ
Bir yüksek denetim organı olarak,
ülkemizde
ilk kez
Osmanlı
Türkiyesi döneminde, 1866 yılında Divan-ı Muhasebat adıyla, devlet
mekanizması içerisinde kendisine yer bulan Sayıştay, bu tarihten son-
ra sırasıyla 1876 Kanun-i Esasisi, 1924 Anayasası, 1961 Anayasası ve
nihayetinde 1982 Anayasası’nda anayasal bir kurum olarak istikrarlı
*
Öğretim Görevlisi