

84
Sayıştay’ın Anayasal Konumu Üzerinde Tartışmalar
Bu çalışmada, özellikle 1961 Anayasası ve 1982 Anayasası dö-
neminde, konu ile ilgili anayasal düzenlemeler ışığında, Sayıştay’ın
konumu ve niteliği üzerinde meydana gelen tartışmalara, tarafların
tezlerine, antitezlerine ve ayrıca Anayasa Mahkemesi kararlarına yer
verilerek, Sayıştay’ın bir mahkeme (yargı organı) sayılıp sayılamaya-
cağı sorusuna tatmin edici bir yanıt aranmakta, sağlıklı ve tutarlı bir
hukuki sonuca ulaşmaya çalışılmaktadır.
Türkiye’de Sayıştay’ın Tarihi
Osmanlı İmparatorluğunun hüküm sürdüğü dönemde, Sultan
Abdülaziz’in kendisine sunulan Arz Teskiresini onaylamasıyla 29 Ma-
yıs 1982 tarihinde kurulan Divanı Muhasebat, Cumhuriyet dönemin-
de Sayıştay adını alarak varlığını günümüze kadar taşımıştır. Kuruluş
teskeresine göre Divan-ı Muhasebat, kamu harcamalarını denetlemek-
le görevli Mahkeme-i Kübra-i Tetkik olarak da tanımlanmıştır.
4
Belirt-
mek gerekir ki; Sayıştay’ın yargısal kimliği konusunda, henüz kuru-
luş aşamasında mahkeme niteliğine dair yapılan vurgulama, zaman
içinde farklı görüşlerin tarafları arasında kopan fırtınaların önemli bir
ayağını oluşturmaktadır.
Sayıştay, 1924 Anayasası’nın 100. maddesinde kendisine yer bul-
muş
,
sadece TBMM’ye bağlı olduğu ve devletin gelir ve giderlerini
denetlemekle görevli olduğu belirtilmiştir.
5
1924 Anayasası’nın da,
Sayıştay’ın yargılama yetkisine dair herhangi bir düzenleme mev-
cut değildir. Buna karşılık 1924 Anayasası, yargı yetkisini vermediği
Sayıştay’ın denetleme alanını, devletin bütün gelir ve giderleri olmak
üzere son derece geniş biçimde belirlemiştir. Ancak, doğrudan ana-
yasadan yargı yetkisini almamasına rağmen Sayıştay, yapılan çeşitli
kanuni düzenlemeler ile özellikle de kuruluş kanunundan aldığı güç-
le fiilen yargı yetkisini kullanmıştır.
6
Diğer yandan, bu anayasa dö-
neminde tesis edilen Danıştay İçtihadı Birleştirme Kararı ile Sayıştay
4
Recai Akyel, “Bir Hesap Yargısı Olarak Sayıştay”, TAAD, yıl 6, sayı 23, s.2
5
1924 Anayasası’nın 100. maddesi şöyledir: “Büyük Millet Meclisine merbut ve
Devletin varidat ve masarifatını kanunu mahsusuna tevfikan murakabe ile mü-
kellef bir Divanı Muhasebat müessestir.”
(www.tbmm.gov.tr)
6
Dr. Abdullah Uz, a.g.e., s.37.