

154
Belediye Şirketlerinin Hukuki Statüsü
GİRİŞ
1982 Anayasası’nın 127’nci maddesine göre mahalli idareler, il, be-
lediye veya köy halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak
üzere kuruluş esasları kanunla belirtilen ve karar organları gene ka-
nunda gösterilen, seçmenler tarafından seçilerek oluşturulmuş kamu
tüzel kişileridir. Mahalli idarelerin kuruluş ve görevleri ile yetkileri-
nin, yerinden yönetim ilkesine uygun olarak kanunla düzenleneceği
de yine Anayasada belirtilmiştir. Makale konumuzu oluşturan Beledi-
ye şirketlerinin kuruluşu ile ilgili olarak ise Anayasada düzenlenme
bulunmadığından, bu şirketlerin kurulmasının önünde Anayasal bir
engel bulunmamaktadır.
5393 sayılı Belediye Kanunu’nda belediye, belde sakinlerinin ma-
halli müşterek nitelikteki ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve
karar organı seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan, idari ve
mali özerkliğe sahip kamu tüzel kişisi olarak tanımlanmıştır. Burada-
ki tanım cümlesinde de belediyelerin söz konusu “mahalli müşterek
ihtiyaç”ları hangi usulle karşılayacağına dair bir belirleme yoktur.
Belediyelerin görev ve sorumluluklarının düzenlendiği 14’üncü
maddede ise Belediyelere mahalli müşterek ihtiyaç olmak şartıyla
bazı görevler verilmiş, bunlardan bazıları “yapar veya yaptırır” de-
nilmek suretiyle zorunlu tutulmuşken, diğerleri “yapabilir” ifadesi
ile Belediyenin mali durumu ve hizmetin ivediliğine göre yerine
getirilip getirilmeyeceğine karar verilmesi serbest bırakılmıştır. Bu
maddede bizim konumuzu ilgilendiren ifade “yapar veya yaptırır”
ifadesidir. Görüldüğü üzere belediyenin mecburi işlerini dahi kendi
eliyle yerine getirmesi gerekmemekte, bunları “yaptırması” da müm-
kün kılınmaktadır. Aynı şekilde belediyelerin yetki ve imtiyazları-
nı düzenleyen 15’inci maddesinde de öncelikle belediyelere “belde
sakinlerinin mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla her
türlü faaliyet ve girişimde” bulunma yetkisi verilmiş ve daha sonra
bazı yetkilerin, “yapmak veya yaptırmak; işletmek veya işlettirmek;
kurmak veya kurdurmak” ifadeleri ile, yine seçimli olarak kendile-
ri tarafından yerine getirilebileceği gibi başkasına devredilebileceği
düzenlenmiştir.
Nihayet, aynı Kanun’un 70’inci maddesinde belediyelerin, kendi-