

159
TBB Dergisi 2018 (134)
Fatma Didem SEVGİLİ GENÇAY
Kısaca, idarenin, ki konumuz özelinde bu belediye idaresidir, bir
şirket kurma kararı idari işlem olabilir ama şirkete tüzel kişilik kazan-
dıran, Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre tesis edilen sonraki iş-
lemlerdir. Gerçekten de bu şirketler ticaret siciline kayıt ile tüzel kişilik
kazanırlar.
16
b.
Kamu tüzel kişisi - Özel hukuk tüzel kişisi ayrımı
Kamu tüzel kişileri ile özel hukuk tüzel kişilerini birbirinden ayırt
etmek pek kolay değildir. Lütfi Duran bu zorluğa, “
yasama ve yürüt-
me organlarının, idari faaliyet ve hizmetlerle görevli, kamusal olduğu kadar
özel nitelikte tüzel kişilere de, değişik statülerle ve çok sayıda vücut vermek-
te olması
”nın neden olduğunu söylemektedir.
17
Belediyeler tarafından
kurulmakta olan ve makalemize konu yaptığımız şirketler de bu işi
kolaylaştırmaktan çok uzaktır.
Bu ayrımı yapmak için öncelikle kuruluşları ile ilgili bir ölçüt öne
sürülmüştür. Nitekim Tahsin Bekir Balta, kamu tüzel kişilerini : “
idare-
ye mahsus bir kuruluş yapısına sahip olan ve bundan ötürü kuruluşları idare
hukukunca düzenlenen tüzel kişiler
” olarak tanımlamıştır.
18
Ancak kuru-
luşları ile ilgili bir farklılığı ortaya koymak çok zordur. Çünkü devlet
ya da bizim üstünde durduğumuz örnekte olduğu gibi yerel yönetim-
ler özel hukuk kurallarına tâbi tüzel kişiler de kurabilmektedirler ki
zaten bunların hukuki statüsünde tartışma ortaya çıkmaktadır. İdare-
nin daha önceden kurulmuş bir özel hukuk tüzel kişiliğine katılması
ya da özel kişilerle birlikte bir özel hukuk tüzel kişisi kurması gibi du-
rumlarda tüzel kişiliğin kurulmasına dair işlem bir özel hukuk işlemi,
idarenin söz konusu özel hukuk tüzel kişilerine katılma yolunda almış
olduğu karar ise bir idari işlemdir.
19
O halde bunlar özel hukuk tüzel
kişileri de olsalar temellerinde birer idari işlem bulunduğunu söyleye-
biliriz ve bu şekilde kuruluş ölçütünün yetersiz olduğu görüşüne
20
ka-
tılabiliriz. Ayrıca Devletin katıldığı bazı özel hukuk şirketlerinin Türk
Ticaret Kanununun kimi hükümlerinden muaf tutulmaları amacıyla
16
Begüm İsbir, a.g.e., s.452.
17
Lütfi Duran, a.g.e., s.69.
18
Tahsin Bekir Balta, İdare Hukuku I, Genel Konular, AÜSBF Yayınları, Ankara,
1970, s.201.
19
Ramazan Yıldırım, a.g.e., s. 30.
20
Lütfi Duran, a.g.e., s.69.