Previous Page  159 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 159 / 705 Next Page
Page Background

158

Belediye Şirketlerinin Hukuki Statüsü

kurulur” denmektedir. Bu hükme göre kamu tüzel kişilerinin varlığı

yasama organının iradesine bağlıdır

9

(tabii burada kamu tüzel kişiliği

anayasa tarafından tanınmış olan yerel yönetimler, üniversiteler, mes-

lek kuruluşları... ayrı tutulmalıdır

10

) ve kamu tüzel kişileri mutlaka bir

kamu hukuku işlemiyle kurulmalıdır.

11

“Kanunun açıkça verdiği yetkiye dayanılarak kurulma” üzerinde

durmak gerekebilir. Aslında dernekler, vakıflar ve şirketler de kanu-

nun verdiği yetkiye dayanılarak kurulur:

12

Dernekler Kanunu, Mede-

ni Kanun ve Türk Ticaret Kanunu’nda bu konularda ayrıntılı hüküm-

ler bulunmaktadır. Anayasa’nın 123’üncü maddesinde düzenlenen

“kanunun açıkça verdiği yetkiye dayanılarak kurulabilme” ise Oğuz

Sancakdar’ın dediği gibi, “

herkes tarafından kurulabilme değil, yalnızca

devlet tarafından ve kamu gücüne dayanılarak kurulma

13

olarak yani idari

işlemle kurulma şeklinde anlaşılmalıdır.

E. Ethem Atay’ın “...

her halükârda bir kamu tüzel kişiliğinin oluşturul-

ması için kamusal bir yetkinin kullanılması zorunludur. Kamusal yetki devle-

tin Anayasa ile yetkilendirmiş olduğu organları tarafından kullanılan yetkiler-

dir. Bu nedenle özel hukuk hükümlerinden hareketle bir kamu tüzel kişiliğinin

kurulması mümkün değildir

14

şeklindeki görüşü de Sancakdar’la para-

leldir. Her ne kadar bir kamu tüzel kişisi tarafından kurulmuş olsa ve

her ne kadar idarenin kurma ya da katılma yönünde bir idari işlemi

bulunsa da bir şirket, Türk Ticaret Kanunu hükümlerine uygun olarak

kurulmuş ise bu şirketin özel hukuk tüzel kişisi olduğunun kabulü

gerekir. Nitekim “

söz konusu tüzel kişiliği oluşturan işlem, idari bir işlem

değil(dir) ve bu işlemin tâbi olduğu usul ve esas kuralları (...) özel hukukun

hükümleridir

”.

15

9

Lütfi Duran, İdare Hukuku Ders Notları, Fakülteler Matbaası, İstanbul, 1982, s.71.

10

Gerçi burada da örneğin meslek kuruluşlarının ya da üniversitelerin kuruluş ka-

nunlarının bulunduğunu düşünürsek yine yasama organının iradesinin varlığı

ortaya çıkar. Ancak bu birimler yasama organı tarafından kurulduklarında kamu

tüzel kişiliği de doğrudan varlık kazanır. Bu kamu tüzel kişileri Anayasal güven-

ce altındadır ve yasa koyucunun buna aykırı bir tasarrufta bulunması mümkün

değildir (Bkz : Metin Günday, İdare Hukuku, İmaj Yay., Ankara, 2011, s.77).

11

Ramazan Yıldırım, Türk İdâri Rejimi Dersleri, cilt 1, Mimoza, 2014, s. 29.

12

Metin Günday, a.g.e., s. 78.

13

Oğuz Sancakdar, İdare Hukuku Teorik Çalışma Kitabı, Seçkin Yay., 2012, s. 107;

aynı yönde Metin Günday, a.g.e., s.78.

14

Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan yay., Ankara, 2006, s.142.

15

Ender Ethem Atay, a.g.e., s.142.