Previous Page  626 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 626 / 705 Next Page
Page Background

625

TBB Dergisi 2018 (134)

Süleyman Sırrı TERZİOĞLU

Davasında (Nikaragua Davası),

135

müşterek meşru müdafaa hakkı için,

silahlı saldırının varlığı ve silahlı saldırıya uğrayan devletin başka

bir devletten yardım istemesi şartları aramıştır. Dolayısıyla müşterek

meşru müdafaa hakkında, bu hak, diğer

devletlerle

birlikte kullanılır ve

saldırıya uğrayan devletin bunu ilan edip yardım istemesi gerekmek-

tedir.

136

BM Şartı’nın 51. maddesine göre, üyelerin meşru müdafaa hak-

kını kullanırken aldıkları önlemleri hemen Güvenlik Konseyi’ne bil-

dirmeleri gerekmektedir. Bildiğimiz kadarı ile Türkiye, Fırat Kalkanı

Harekâtına başladığında bunu resmî olarak BM Güvenlik Konseyi’ne

bildirmemiştir. Güvenlik Konseyine bildirim yapılmaması, meşru mü-

dafaa hakkını ortadan kaldıran bir durum değildir. Nitekim Ulusla-

rarası Adalet Divanı,

Nikaragua Davasında,

137

bildirim yükümlülüğü-

nün usule ilişkin bir yükümlülük olduğunu ifade etmiştir. Türkiye’nin

daha önce Kuzey Irak’ta yaptığı sınır ötesi operasyonlarda da, BM

Güvenlik Konseyi’ne bildirim şartına uyulmadığı görülmektedir.

138

Bununla birlikte yukarıda da ifade edildiği gibi Türkiye, Harekâtla il-

gili olmasa da 20 Temmuz 2015 tarihinde DAEŞ tarafından gerçekleş-

tirilen Suruç saldırısından sonra 24 Temmuz 2015 tarihinde, BM Gü-

venlik Konseyi üyelerine ve BM Genel Sekreteri’ne

“Belli ki, Suriye’deki

rejim, Suriye kaynaklı ve Türkiye’nin ve halkının güvenliğini tehlikeye atan

bu tehditleri önlemekte ne yeterli ne de isteklidir. BM Sözleşmesi’nin 51’inci

maddesi çerçevesinde, tek başına ya da kolektif şekilde kendini savunmak,

uluslararası hukuka göre doğal hakkımızdır. Buna dayanarak, Türkiye, Küre-

sel Koalisyon’un üyeleriyle koordinasyon içinde hareket etmek de dâhil olmak

üzere, Suriye’deki DAEŞ’e karşı kendi vatandaşlarını ve topraklarını koru-

mak ve terör tehdidine karşı koymak için gerekli ve orantılı askeri hamleleri

başlatmıştır...”

ifadelerini içeren bir mektup göndermiştir.

139

Bu mektup

göz önünde bulundurulduğunda, aslında Türkiye’nin DAEŞ saldırıla-

rına karşı meşru müdafaa hakkını, Harekâttan daha önce kullanmaya

135

Military and Paramilitary Activities in and against Nicaragua (Nicaragua v. Uni-

ted States of America), Merits, Judgment, ICJ Reports 1986, para. 211, 232

136

Funda Keskin, Uluslararası Hukukta Kuvvet Kullanma: Savaş, Karışma ve Birleş-

miş Milletler, Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları, Ankara, 1998, s. 59

137

para. 200

138

Hancılar, s. 111 vd.

139

http://www.haberturk.com/gundem/haber/1157613-turkiye-cumhuriyeti-

hukumetinden-bmye-tarihi-daes-mektubu (E.T. 24.07.2017)