

184
Kadına Karşı Şiddette Arabuluculuk Kurumuna İlişkin Bazı Değerlendirmeler
arasında iletişimin kurulmasını kolaylaştırır ve diyalog sürecinin işler-
lik kazanmasına ve bunun canlı tutulmasına katkı sağlar; taraflara ra-
hat ve özgür bir müzakere ortamı yaratmak suretiyle, sorumlulukları
kendilerine ait olmak üzere çözümü kendilerinin bulmasına yardımcı
olur. Diğer bir anlatımla arabulucu, uyuşmazlığa bir karar vermek su-
retiyle çözmeyi değil; ikna ve telkin ile tarafların yeniden müzakerele-
re girişmelerine ve bir anlaşma sağlamalarına imkân veren bir ortamı
oluşturmayı hedefler; haklıyı veya haksızı bulmaya yahut belirlemeye
yönelik olarak değil, tarafların her ikisinin de menfaatlerinin en uygun
bir şekilde dengelenmesini öngören bir anlaşma zeminin bulunmasına
çaba sarfederek uyuşmazlığın çözüme kavuşturulmasını gerçekleştir-
meye çalışır.
27
2- Arabuluculuğa Başvurulabilecek Uyuşmazlıklar
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu madde 1’de
arabuluculuğa başvurulabilecek olan uyuşmazlıkların kapsamı belir-
lenmiştir: “
Bu Kanun, yabancılık unsuru taşıyanlar da dâhil olmak üzere,
ancak tarafların üzerinde serbestçe tasarruf edebilecekleri iş veya işlemler-
den doğan özel hukuk uyuşmazlıklarının çözümlenmesinde uygulanır. Şu
kadar ki, aile içi şiddet iddiasını içeren uyuşmazlıklar arabuluculuğa elve-
rişli değildir
”. Buna göre, sadece tarafların üzerinde tasarruf edebile-
cekleri özel hukuk uyuşmazlıklarında arabuluculuğa başvurulması
mümkündür. Dolayısıyla, kamu düzenine ilişkin olan
28
ve tarafların
üzerinde serbestçe tasarrufta bulunmalarına olanak vermeyen huku-
27
Hukuk Uyuşmazlıkları Arabulculuk Kanunu Hükümet Gerekçesi madde 2; ayrıca
bkz Tanrıver-Arabuluculuk Kurumu, s. 73-75; Özbay, s. 466 vd.
28
“Kamu düzeni kavramı ülke içinde zamanla değişebileceği gibi, her ülkenin kamu
düzeni anlayışı o ülkenin sosyal, siyasi, ekonomik ve ahlâk anlayışına göre de
değişiklik gösterir. Bu itibarla Hukuk Uyuşmazlıkları Arabuluculuk Kanunu
kapsamında arabuluculuğa elverişlilik belirlenirken zikredilen kamu düzeni, Türk
kamu düzeni olarak anlaşılmalıdır. Kamu düzenine ilişkin konularda tarafların
sulh olamayacakları ve tahkime gidemeyecekleri kabul edilmektedir. Kamu
düzenin yanı sıra emredici kurallara, ahlâka, kişilik haklarına aykırı olan yahut
konusu imkânsız olan arabuluculuk sözleşmeleri de geçersizdir.” (Akil s. 79-80);
“Uyuşmazlığın arabuluculuğa elverişli olması bakımından geçerlilik taşıyan kamu
düzeni kavramı, dava yoluna başvurulmuş bir uyuşmazlık bakımından geçerlilik
taşıyan kamu düzeni kavramına nazaran daha dar ve daha sınırlı bir içeriğe sahip
olacaktır. Örneğin, taşkın yapı sahibinin iyi niyetli olup olmadığının araştırılması
gereğinin kamu düzeninden sayılması, aynı uyuşmazlık arabuluculuğun önüne
geldiğinde geçerli sayılmamalıdır.” (Bulur, s. 500).