Previous Page  84 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 497 Next Page
Page Background

83

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Fahri Gökçen TANER

c. Suçun vasi, eğitici, öğretici, bakıcı, koruyucu aile veya

sağlık hizmeti veren ya da koruma, bakım veya gözetim

yükümlülüğü bulunan kişiler tarafından işlenmesi (TCK m.

105/2-b)

Bu ağırlaştırıcı neden, çocukların cinsel istismarı suçunun ağır-

laştırıcı nedeni olan 103/3-d maddesinin birebir aynısıdır. 6545 sayı-

lı Kanun öncesinde ilgili düzenleme

“hiyerarşi veya hizmet ilişkisinden

kaynaklanan nüfuzun kötüye kullanılmak suretiyle işlenmesi”

şeklindeydi.

6545 sayılı Kanun öncesinde cinsel istismar suçunun eğitici ve öğ-

retici tarafından işlenmesi ilgili ağırlaştırıcı nedenin uygulanması için

yeterliyken, cinsel taciz suçunda eğitim ve öğretim ilişkisinden kay-

naklanan nüfuzun kötüye kullanılması şarttı. 6545 sayılı Kanun, iki

hüküm arasındaki bu farkı ortadan kaldırmıştır.

Mevcut hükümde yer alan vasi, bakıcı, koruyucu aile veya sağlık

hizmeti veren ya da koruma, bakım veya gözetim yükümlülüğü bulu-

nan kişiler kavramları da 6545 sayılı Kanun’la eklenmiştir.

d. Suçun haberleşme araçlarının sağladığı kolaylıktan

faydalanmak suretiyle işlenmesi (TCK m. 105/2-d)

Bu ağırlaştırıcı neden, 6545 sayılı Kanun’la hükme eklenmiştir.

Cinsel taciz suçu çoğunlukla sözle veya yazılı iletiyle işlenen bir suç

tipidir. Özellikle günümüzde iletişim imkânlarının çok gelişmiş olma-

sı, bir kişinin diğerini çok iyi tanımasa bile ona ulaşmasını kolaylaştır-

maktadır. Örneğin yakın geçmişte yüz yüze görüşmeksizin, uzaktan

görülen bir kimseye bir duygu veya düşünceyi iletmek için onun ev

telefonunu bilmek veya ona bir mektup ya da yazı vasıtasıyla ulaşmak

gerekiyordu. Bugün ise o kişinin yaygın sosyal ağlarda bir hesabı var-

sa, ona ulaşmak son derece basittir. Elbette bu kolaylık; cinsel taciz,

tehdit, hakaret gibi çoğunlukla söz veya yazıyla işlenen suçların işlen-

mesini de kolaylaştırmaktadır.

Bu durumu dikkate aldığını tahmin ettiğimiz kanun koyucu (ne

yazık ki gerekçede bir açıklama yoktur), cinsel taciz suçunun posta

veya elektronik haberleşme araçlarının sağladığı kolaylıktan fayda-

lanmak suretiyle işlenmesini ağırlaştırıcı neden olarak düzenlemiştir.

5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun 3/1-h maddesinde

elektronik haberleşme

“elektriksel işaretlere dönüştürülebilen her türlü