

Engelli Hakları Sözleşmesi’nde Ayrımcılık Yasağı ve Türkiye’nin Uyum Sorunu
172
içerisinde bulunan konular bakımından ayrımcılığın tespiti, ortadan
kaldırılması ve fiili eşitliğin sağlanması için gerekli tedbirleri almakla
yükümlü olacaktır. Ancak, konuya bu yasal girişimden bağımsız ola-
rak bakıldığında da, idari kurumların engellilere yönelik ayrımcılığı
önlemek adına alabilecekleri bazı tedbirlerin olduğunu belirtmek ge-
rekir. Örneğin, Başbakanlık Özürlüler İdaresi, “Ulaşılabilirlik” tema-
sına yönelik geliştirdiği Strateji ve Ulusal Eylem Planı (2010-2011)
45
benzeri bir çalışmayı, ayrımcılıkla mücadele konusunda da yapmalıy-
dı. Ayrımcılıkla mücadele edebilecek stratejik plan üzerinden önlem-
lerin, eylemlerin, yetki ve sorumlulukların yer aldığı bir ulusal eylem
planı geliştirmek, nihayetinde idari kurumların yükümlülüğüdür.
Üstelik Özürlüler İdaresi, Türkiye’de Özürlülüğe Dayalı Ayrımcılıkla
Mücadele Projesi kapsamında “Özürlülüğe Dayalı Ayrımcılığın Öl-
çülmesi Araştırması”nı tamamlamış, Engelli Hakları Sözleşmesi’nin
31/1 maddesinde öngörülen uygun bilgileri toplamıştır. Bu anlam-
da, Sözleşme’nin uygulanması açısından gerekli politikaları formüle
etmeleri ve geliştirmelerinde devletlere yol gösterecek bilgiler arasın-
da sayılan araştırmanın tamamlanmış olması önemli bir gelişmedir.
Ancak, zaman geçirilmeden, bu sonuçlar üzerine ulusal boyutlu bir
eylem planının inşa edilmesi gerekmektedir.
Engellilerin yaşamın her alanında ayrımcılığa uğramadan di-
ğerleriyle eşit temelde haklarını kullanabilmelerinin sağlanmasında
kurumsal yapı ve işleyiş de aynı derecede önemlidir. Engelli Hakları
Sözleşmesi’nin “Ulusal Uygulama ve Denetim” başlıklı 33. maddesi,
taraf devletlerin uygulamaya ilişkin konularla ilgili olarak hükümet
içinde bir veya daha fazla ‘kilit nokta’ oluşturmalarını, yine hükümetin
içinde sektörler ve idari birimler arasında ilgili faaliyetlerin teşvik edil-
mesi için koordinasyon mekanızması kurulmasını öngörmektedir. Söz-
konusu kurumların uygulamaya yön verecek ve geliştirecek çalışmaları
yürütebilmesi için yeterli insan ve mali kaynağa sahip olması, uygun
yetkilerlerle donatılması gerekmektedir. Başbakanlığa bağlı olarak ku-
rulan Başbakanlık Özürlüler İdaresi, bu yönde hem kilit hem de koordi-
nasyon kurumu niteliğindedir. Özürlülere yönelik hizmetlerin düzenli,
etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesini temin etmek için ulusal ve
45
Ulaşılabilirlik Stratejisi ve Ulusal Eylem Planı (2010-2011), T.C. Başbakanlık Özür-
lüler İdaresi Başkanlığı, Resmi Gazete Tarih: 12/11/2010, Sayı: 27757