

Aile Konutu’nun Özellikleri, Unsurları, Koruma Süresi ve Korunma Nedenleri
122
nutunun eşlerin yaşam faaliyetlerinin yoğunlaştığı yer olması unsuru
üzerinde durulmasıdır.
Yargıtay da aile konutunu; “eşlerin bütün yaşam faaliyetlerini ger-
çekleştirdikleri, acı, tatlı günlerini yaşadıkları, yaşam faaliyetlerini yo-
gürlüğü ve Sınırları, s.122; Standley, Kate, Family Law, Great Britain 2001, s.53;
Doğan, Murat, Mal Rejiminin Tasfiyesinde ve Mirasın Paylaşımında Aile Konutu
ve Ev Eşyası, AÜEHFD, C.VII, S.3-4, 2003, s.652.; Doğan, Murat, Medeni Kanu-
nun Getirdiği Yeni Bir Müessese: Aile Konutu, AÜEHFD, C.VI, S.1-4, 2002, s.286.;
Doğan, Murat, Türk Medeni Kanunu’nun Evliliğin Genel Hükümleri Bakımından
Getirdiği Yenilikler, AÜHFD, 2003, C.52, S.4, s.106; Havutçu, Ayşe, Evli Kadının
Yerleşim Yeri, DEÜHFD, C.VII, S.1, İzmir 2005, s.141; Uçar, Ayhan, 4721 Sayı-
lı Medeni Kanun İle İhdas Edilen Yeni Bir Müessese: Aile Konutu Müessesesi,
Hukuk, Ekonomi ve Siyasal Bilimler Aylık İnternet Dergisi, S.47, Ocak 2006, s.1,
(18.01.2006),
www.e-akademi.org.tr; Zevkliler, Aydın / Havutçu, Ayşe, Yeni
Medeni Kanuna Göre Medeni Hukuk Temel Bilgiler, Ankara 2002, s.245; Ayan,
Serkan, Evlilik Birliğinin Korunması, Ankara 2004, s.61; Demir, Mehmet, Eşlerin
Yaptığı Hukuki İşlemler, 4721 Sayılı Türk Medeni Kanun’un Hukuk Yapılanma-
sındaki Yenilikleri, Konferans Bildiriler ve Tartışmalar, 02.02.2002, Muğla 2002,
s.700; Genç Arıdemir, s.129; Çabri, Sezer, Aile Konutu Şerhi, Çetingil ve Kender’e
50. Birlikte Çalışma Yılı Armağanı, 2007, s.403; Baygın, Cem, 4721 Sayılı Medeni
Kanunun Evlenme, Boşanma ve Evliliğin Genel Hükümleri Konusunda Getirdi-
ği Değişiklikler, Ünal Tekinalp’a Armağan, C.II, İstanbul 2003, s.455; Gençcan,
Ömer Uğur, Boşanma Tazminat ve Nafaka Hukuku, Ankara 2008,s.635; Gloor,
Urs, Die Zuteilung der ehelichen Wohnung nach Schweizerischem Rehct, Disser-
tation, Zürich 1987, s.59; Bağcı, Ömer, Aile Konutu Üzerinde Tasarruf, Yeditepe
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C.IV, S. 2, 2007, s. 162; Kamacı, Mahmut,
Aile Konutu ve Hak Sahibi Eşin Bu Konutla İlgili Tasarruflarına Karşı Diğer Eşin
Katılma Hakkı, Y.D., 2004, S. 1-2, s. 116; Giray, Faruk Kerem, 4721 Sayılı Türk
Medeni Kanunu’nda Yer Alan
“Aile Konutu”
Kavramının Kanunlar İhtilafı Huku-
ku Bakımından Değerlendirilmesi, MHB, Prof. Dr. Gülören Tekinalp’e Armağan,
Y. 23, S.1-2, 2003, s.426.; Ruoss, Thomas Reto, Der Einfluss des neuen Eherrechts
auf Mietverhaitnisse an Wohnraumen, ZSR 1988 1. Halbband, s.79.; Aile konutu-
nu aile ve konut olmak üzere iki unsur itibariyle ayırarak ele alan ve bu şekilde
tanımlayan yazarlar da vardır. Bkz. Ceylan, Ebru, Türk ve İsviçre Hukukunda
Boşanmanın Hukuki Sonuçları, Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul 2006, s.139.
Yazar, görüşünü
“Aile konutu kavramı aile ve konut olmak üzere iki unsurdan oluşmak-
tadır. Aile kavramı ile yasal bir evlilik birliği oluşturan aile, konut kavramı ile eşlerin dü-
zenli olarak yerleşim amacıyla kullandıkları kapalı mekânlar, kişinin barınmasına elverişli
ve sürekli olmasa da yerleşme amacıyla kullandığı çeşitli taşınır veya taşınmaz bölümler,
dışarıdan bakıldığında üçüncü kişilerce anlaşılabilecek biçimde sosyal yaşamlarının mer-
kezi olarak seçtikleri, süreklilik arz edecek şekilde birlikte oturdukları ve yaşam ilişkilerini
düzenledikleri müstakil ev veya apartman dairesi anlaşılmalıdır”
şeklinde ifade etmek-
tedir.; Aile konutunun yerleşim yeriyle aynı yer olduğu yönünde yapılan tanım-
lar da vardır. Bkz. Oy, Osman, Boşanmanın Hukuki Neticeleri, Beta Yayınları, İs-
tanbul 2008, s.34. Yazar, aile konutunun ailenin devamlı olarak ikametine ayrılan
konut olup, Medeni Kanun’daki düzenlemeye göre, aile konutunun yerleşim yeri
olduğunu belirtmektedir. İleride bu konuya ayrıca değinecek olmakla beraber,
kısaca, aile konutu ve yerleşim yerinin, çoğu zaman örtüşse de, her somut olayda
bir ve aynı yer olmadığını belirtmek istiyoruz.