Background Image
Previous Page  174 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 174 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

173

I. BÖLÜM

1982 Anayasası’ndan Önce Türk Anayasa Mahkemesi

Genel Olarak

Çalışmamızın bu kısmında 1961 Anayasası dömeninde Türk Ana-

yasa Mahkemesi'nin yapılanması ve oluşumu üzerinde durulacak; bu

bağlamda dünyada ve Türkiye'de anayasa mahkemelerinin ortaya çı-

kış süreciyle varoluş nedenlerine kısaca değinilecektir.

1) Anayasa Yargısının Tarihi Gelişimi ve 1961 Anayasası

Öncesindeki Durum

1961 Anayasasından önce Türk Anayasası’nda yasamanın yargı-

sal denetimi söz konusu değildi. 1921 ve 1924 Anayasaları Anayasa

Mahkemesi’ne yer vermemiştir

1

. 1924 Anayasası’nda kanunların ana-

yasaya aykırı olamayacağına dair düzenleme mevcuttu

2

. Ancak buna

rağmen, uygulamada yasa koyucu anayasaya aykırı pek çok yasayı

kabul etmekten çekinmemiştir

3

.

Bu dönemdeki anlayış, kanunların anayasaya uygunluğunu ancak

meclisin denetleyebileceği yönündeydi

4

. Zira anayasada mahkemele-

rin kanunların anayasaya uygunluğunu denetleyebileceğine yönelik

bir hüküm de yoktu

5

. Ayrıca bu dönemde, kanunların anayasaya uy-

1

Akyalçın, Ahmet;

“Anayasa Mahkemesinde Yürürlüğün Durdurulması”,

AYD,

Yıl:2006, S: 23, s. 45

2

1924 AY md 103:

“Anayasanın hiçbir maddesi hiçbir sebep ve bahane ile savsanamaz ve

işlerlikten alıkonamaz. Hiçbir kanun anayasaya aykırı olamaz.”

(Batum, Süheyl/ Yüz-

başıoğlu, Necmi;

Anayasa Hukukunun Temel Metinleri,

Beta Yayıncılık, İstanbul

1997, s. 103)

3

Daver, Bülent;

“Anayasa Mahkemesi Yargıcı”

, AYD, Yıl 1986, C:3, S: 27, s. 14

4

Akyalçın,

a.g.m, s. 45. Bu dönemde, yasaların Anayasaya aykırılığının tespiti için

yasalar daha tasarı aşamasındayken, bu denetimi yapacak olan yetkili encümenler

(komisyonlar) kurulması öngörülmüştü. (Ergül, Ozan;

Yeni Kurumsalcı Yaklaşımla

Türk Anayasa Mahkemesi ve Demokrasi,

Adalet Yayınevi, Ankara 2007,s.157).

“Teşri uzvu tek meclisten ibaret olsa bile, bu gibi meclislerde teşkil edilen komisyonlar da

ihtisas erbabından müteşekkil olup kendilerine havale edilen kanun tasarısı (lâyıha) veya

tekliflerini ilk önce Anayasaya uygunluk bakımından tetkik ederler. Anayasaya aykırılık

görülürse tanzim edecekleri mazbatalarda bu hususu belirterek Meclis Umumi Hey’etini

ikaz ederler.”

(Kubalı, Hüseyin Nail;

Esas Teşkilat Hukuku Dersleri,

Ankara 1964,

s.188). Teziç, Erdoğan;

Anayasa Hukuku (Genel Esaslar)

, Beta Yayınevi, İstanbul

1998, s.175; Memiş, Emin;

Türkiye’de Anayasa Gelişimleri Eğrisi (1808-2005), Anayasa

Hukuku Ders Notları,

Filiz Kitabevi, İstanbul 2005, s.421

5

Öden, Merih;

“Cumhuriyetin 75. yıldönümünde Anayasa Yargısı”

, AÜHFD, Yıl 1999,

S: 1-4, s. 25