Background Image
Previous Page  178 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 178 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

177

Savaşı’nın sona ermesiyle mümkün olmuştur

23

. Bu dönemdeki ilk ana-

yasa mahkemeleri İtalya, Batı Almanya

24

, Avusturya ve İspanya gibi

2. Dünya Savaşı öncesinde otoriter veya totaliter rejimlerin hüküm

sürdüğü devletlerde, bu sistemlere bir tür tepki olarak kurulmuştur

25

.

Ancak ilginç olan nokta, bu dönemde Nasyonal Sosyalizm’in doğduğu

yer olan Almanya’da dahi 1950 yılında kabul edilen Batı Berlin Anaya-

sası ile (md 64/II) önce anayasallık denetimi açıkça kaldırılmış, sonra-

sında 1951 yılında anayasa mahkemesi kurulabilmiştir

26

.

Türkiye’de ise, 1924 AY’nın anayasallık denetimine olanak tanıma-

ması ve anayasa ile temel hak ve özgürlükler tanınırken, bunların sı-

nırının kanunla belirleneceği, böylece yasama organına ve dolayısıyla

mecliste çoğunluğu elinde tutan siyasi eğilime bu konuda ciddi takdir

hakkı tanınmış olması; hak ve özgürlüklerin sınırının meclisin adeta

“keyfine”

bırakılması, özellikle çok partili demokrasiye geçildikten son-

ra hak ve özgürlükleri aşırı derecede sınırlandıran yasal düzenlemele-

rin önünü açmıştır

27

. AYM’nin kuruluşu biraz da bu duruma tepkinin

sonucudur

28

. Bu dönemde, özellikle Demokrat Parti’nin hukuka aykırı

uygulamaları

29

sonucunda yasama organının denetlenmesi gerektiği

yönünde bir arayış belirmiş

30

ve bunun sonucunda 1961 Anayasası ile

23

Arslan, Zühtü; “

Sunulan Raporlar Kapsamında Türk Anayasa Mahkemesi’nin Sorun-

larının Tartışılması”

konulu panelde sunduğu tebliğ, AYD Yıl 2004, S: 21, s.43. Ka-

boğlu,

Anayasa Yargısı,

s. 17

24

Batı Almanya’da AYM Nasyonal Sosyalizm döneminde yaşananlara tepki olarak

kurulmuştur. (Gören,Zafer;

“Anayasa Yargısı ve Yasama, Türk ve Alman Hukukunda

Anayasa Mahkemesi ve Parlamentonun Karşılıklı Etkileşimi”

, AYD Yıl 1996, S:13, s. 88)

25

Daver, a.g.m, s. 13

26

Schefold, Dian/ Yazman, İrfan;

“Anayasa Yargısı ve Yüksek Yargı”

; AÜHFD, Yıl

1977, C: 31, S:1-4, s. 113,116

27

Öden, a.g.m, s. 26. 1924 AY ve öncesindeki durum hakkında daha geniş bilgi için

Dağ, a.g.t, s.23 vd.Tanör, Bülent;

Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri,

Yapı Kredi

Yayınları, İstanbul, Ekim 1998, s. 355 vd.

28

Gören,

a.g.m, s. 88

29

Bu uygulamalardan en başta gelenlerden birisi Kırşehir’in kendisine oy vermediği

gerekçesiyle 30.06.1954 tarihinde 6429 Sayılı Kanun’la

“Kırşehir Vilayetinin Kaldırıl-

masına ve Nevşehir Kazasında (Nevşehir) Adıyla Yeniden Bir Vilayet Kurulmasına Dair

Kanun”

un kabul edilerek ilçe yapılmasıdır.

http://tr.wikipedia.org/wiki/K%C

4%B1r%C5%9Fehir_(il) (Erişim Tarihi:26.11.2010). Ayrıca, Demokrat Parti tara-

fından 18 Nisan 1960’ta sadece 15 Demokrat Parti milletvekiliyle kurulan tahkikat

komisyonu ile muhalefetin ve basının eylemlerinin soruşturulabileceğine, evlerin

hakim kararı olmadan aranabileceğine, kişilerin hakim kararı olmadan gözaltına

alınabileceğine yönelik önlemler alınmıştır.

(http://tr.wikipedia.org/wiki/Tahki-

kat_Komisyonu) (Erişim Tarihi: 26.11.2010). Demokrat Parti uygulamaları hakkında

daha geniş bilgi için bkz Ergül

,

a.g.e,s. 166-172; Tanör

,

a.g.e, s. 352 vd.

30

Tanör, Bülent/Yüzbaşıoğlu, Necmi;

1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa