

TBB Dergisi 2011 (97)
Ş. Cankat TAŞKIN
209
doğrudan bir etkisi yoktur. Yargıçların görev süreleri 12 yılla sınırlıdır.
Bir seçilen yargıç yeniden seçilemez. Görevde alt yaş sınır 40, üst yaş
sınırı 68’dir
136
. Ayrıca, üyelerin tamamı hukukçu olmak zorundadır.
Görev süresi sona eren yargıç, yeni yargıcın seçilip cumhurbaşkanı
tarafından onaylanmasına kadar görevini sürdürür. Federal Meclis’te
3/4’lük, Federal Konsey’de 2/3’lük nitelikli çoğunluğun sağlanması
zorunluluktur ve bu da mutlaka uzlaşmayı getirmektedir
137
. Her dai-
rede, daha önce yüksek yargı organlarında görev yapmış olan en az üç
yargıcın bulunması şarttır
138
.
Almanya’da böylece, milletvekillerinin ve bakanların AYM’nin
oluşumuna etki etmesinin de önünde geçilir
139
. Ayrıca, Alman AYM
hiçbir hizmet denetimine bağlı değildir; hiçbir bakanlığa tabi değildir;
bağımsız bütçesi bulunmaktadır ve personeli özlük hakları bakımın-
dan özerktir. Yargıçları da kamu idaresi üyesi olmayıp özel anayasal
teminatlarla donatılmıştır
140
. Hatta AYM üyelerinin tarafsızlığının ve
yargı bağımsızlığının tam olarak sağlanması için Almanya’da AYM
ülkenin başkentine değil Karlsruhe’de kurulmuştur
141
.
İspanya’da AYM 12 üyeden oluşur. Bunlardan 8 üyeyi Senato ve
Meclis 3/5 nitelikli çoğunlukla
142
ortaklaşa seçmekte; bu üyeler İspanya
Kralı tarafından atanmaktadır
143
. Bu adaylar arasından, senato’nun be-
lirlediği 4 üye özerk bölge yönetimleri tarafından gösterilen adaylar esas
alınarak yapılan seçimle belirlenir
144
. Kalan 4 üyeden ikisini hükümet;
ikisini Yüksek Yargı Kurulu teklif eder ve kral atar. İspanya’da kralın
atama yetkisi tamamen semboliktir
145
adaylar başka yollardan belirlen-
mektedir. Kral, belirlenen bu adayları değiştiremez veya veto edemez
146
.
136
Kanadoğlu,
“Alman Federal Anayasa Mahkemesi”
,s.61
137
Gören, a.g.m, s. 141. Bu oran en başta salt çoğunluktu (aynı eser, s.141)
138
Ulaş, a.g.m, s.97
139
Schefold/Yazman, a.g.m, s. 117
140
Schefold/Yazman, a.g.m, s. 117
141
Gören,
a.g.m, s. 143
142
Kaboğlu,
Anayasa Yargısı,
s. 30
143
Özbudun,
Tebliğ,
s. 59 (Ancak kralın bu ataması tamamen sembolik niteliktedir)
144
Daragenli Evik, Vesile Sonay/ Erman, R. Barış;
“İspanyol Anayasa Mahkemesi”
,
2010 Anayasa Değişiklikleri Çerçevesinde Yargı Bağımsızlığı, Türk Ceza Hukuku
Derneği Yayınları,
(Editörler: Öztürk, Bahri/ İlkiz, Fikret/ Kocasakal, Ümit)
, İstanbul
2010, s. 67
145
Kaboğlu,
Anayasa Yargısı,
s. 30
146
Daragenli/ Erman, a.g.m, s. 67