Background Image
Previous Page  210 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

209

doğrudan bir etkisi yoktur. Yargıçların görev süreleri 12 yılla sınırlıdır.

Bir seçilen yargıç yeniden seçilemez. Görevde alt yaş sınır 40, üst yaş

sınırı 68’dir

136

. Ayrıca, üyelerin tamamı hukukçu olmak zorundadır.

Görev süresi sona eren yargıç, yeni yargıcın seçilip cumhurbaşkanı

tarafından onaylanmasına kadar görevini sürdürür. Federal Meclis’te

3/4’lük, Federal Konsey’de 2/3’lük nitelikli çoğunluğun sağlanması

zorunluluktur ve bu da mutlaka uzlaşmayı getirmektedir

137

. Her dai-

rede, daha önce yüksek yargı organlarında görev yapmış olan en az üç

yargıcın bulunması şarttır

138

.

Almanya’da böylece, milletvekillerinin ve bakanların AYM’nin

oluşumuna etki etmesinin de önünde geçilir

139

. Ayrıca, Alman AYM

hiçbir hizmet denetimine bağlı değildir; hiçbir bakanlığa tabi değildir;

bağımsız bütçesi bulunmaktadır ve personeli özlük hakları bakımın-

dan özerktir. Yargıçları da kamu idaresi üyesi olmayıp özel anayasal

teminatlarla donatılmıştır

140

. Hatta AYM üyelerinin tarafsızlığının ve

yargı bağımsızlığının tam olarak sağlanması için Almanya’da AYM

ülkenin başkentine değil Karlsruhe’de kurulmuştur

141

.

İspanya’da AYM 12 üyeden oluşur. Bunlardan 8 üyeyi Senato ve

Meclis 3/5 nitelikli çoğunlukla

142

ortaklaşa seçmekte; bu üyeler İspanya

Kralı tarafından atanmaktadır

143

. Bu adaylar arasından, senato’nun be-

lirlediği 4 üye özerk bölge yönetimleri tarafından gösterilen adaylar esas

alınarak yapılan seçimle belirlenir

144

. Kalan 4 üyeden ikisini hükümet;

ikisini Yüksek Yargı Kurulu teklif eder ve kral atar. İspanya’da kralın

atama yetkisi tamamen semboliktir

145

adaylar başka yollardan belirlen-

mektedir. Kral, belirlenen bu adayları değiştiremez veya veto edemez

146

.

136

Kanadoğlu,

“Alman Federal Anayasa Mahkemesi”

,s.61

137

Gören, a.g.m, s. 141. Bu oran en başta salt çoğunluktu (aynı eser, s.141)

138

Ulaş, a.g.m, s.97

139

Schefold/Yazman, a.g.m, s. 117

140

Schefold/Yazman, a.g.m, s. 117

141

Gören,

a.g.m, s. 143

142

Kaboğlu,

Anayasa Yargısı,

s. 30

143

Özbudun,

Tebliğ,

s. 59 (Ancak kralın bu ataması tamamen sembolik niteliktedir)

144

Daragenli Evik, Vesile Sonay/ Erman, R. Barış;

“İspanyol Anayasa Mahkemesi”

,

2010 Anayasa Değişiklikleri Çerçevesinde Yargı Bağımsızlığı, Türk Ceza Hukuku

Derneği Yayınları,

(Editörler: Öztürk, Bahri/ İlkiz, Fikret/ Kocasakal, Ümit)

, İstanbul

2010, s. 67

145

Kaboğlu,

Anayasa Yargısı,

s. 30

146

Daragenli/ Erman, a.g.m, s. 67