Background Image
Previous Page  208 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 208 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

207

ğı, bireysel başvuru hakkına ilişkin düzenlemenin ne zamana kadar ve

nasıl yapılacağı konuları hükme bağlanmıştır.

Buna göre, anayasa değişikliğinin yürürlüğe girdiği tarihte mah-

kemenin mevcut yedek üyeleri asıl üye sıfatını alacaktır. Ayrıca,

TBMM’nin yapacağı seçim de kanunun yürürlüğe girdiği tarihten iti-

baren 30 gün içerisinde yapılacaktır.

Konumuzla asıl bağlantılı olan düzenleme, geçici md 18/6’dır.

Buna göre, AYM’de halen belli görevlere seçilmiş olanların bu sıfatları

seçilmiş oldukları sürenin sonuna kadar devam edecektir. Bu kanu-

nun yürürlüğe girdiği tarihte üye olan kişiler yaş haddine kadar gö-

revlerine devam edeceklerdir.

Bu düzenlemeyle, anayasa değişikliği yürürlüğe girmeden önce

seçilmiş olan tüm üyeler 12 yılını doldursalar dahi 65 yaşını doldur-

madıkça emekliye sevk edilemeyeceklerdir. Özellikle son seçilen üye-

lerden biri olan bir raportörün önce denizcilik müsteşarlığına atanıp

orada 1 yıl tutulduktan sonra cumhurbaşkanı tarafından

“üst düzey

yönetici”

sıfatıyla AYM’ye seçildiği ve üyenin seçildiği tarihte 40 ya-

şında olduğu da düşünülecek olursa; bu üyenin 25 yıl görevde kalma-

sının mümkün olduğu söylenebilir

128

. Bunun da mahkemenin yapısı-

nı olumsuz yönde etkileyeceğini ve alınacak kararlarda bu nitelikteki

üyelerin çağın gelişmelerine ayak uyduramayacağı da üzerinde ciddi

anlamda düşünülmesi gereken önemli bir sakınca olarak belirmekte-

dir. Ayrıca, bir yandan değişiklikle AYM’nin toplumsal gelişmelere

ayak uydurması amacıyla üyelerin görev süresinin 12 yılla sınırlan-

dırılması, buna karşın mevcut üyelerin görev süresinin, geçici mad-

deyle 65 yaşını doldurana kadar sürecek olması da ciddi anlamda bir

çelişkidir

129

.

128

Nitekim bu düzenleme kötüye kullanılmış ve 2010 değişikliği öncesinde bir AYM

raportörü bir aylığına Denizcilik Müsteşar Yardımcısı olarak görevlendirilerek,

“üst düzey kamu görevlisi”

payesiyle AYMüyeliğine atanmıştır. (Kaboğlu,

Halk Neyi

Oylayacak?,

s.198, s.276). Böylece, bu üyenin 65 yaşını doldurana kadar görevinde

kalması da sağlanmıştır. Bu nedenle, bu hükümlerin

“kalıcılık”

görevi üstlendiği

söylenebilir. (Kaboğlu, aynı eser, s. 276)

129

Gerçekten, eğer AYM üyelerinin görev süresini 12 yıl ile sınırlamanın amacı, anayasal

yargıyı toplumsal gelişmelere açmak ise, o zaman geçiş döneminde “üyelik değişiminin

dondurulması”, siyasal amaçtan başka bir amaçla açıklanabilir mi?”(Kaboğlu

,

Halk Neyi

Oylayacak?, s.276)