Background Image
Previous Page  206 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 206 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

205

miştir. Ancak buna karşın, Kanun’da AYM’nin bireysel başvurula-

rı karara bağlama görevini belli bir daireye vermediği; iki daireden

herhangi birinin bunu üstlenebileceği anlaşılmaktadır. Oysa, bireysel

başvuru hakkının tanındığı Avrupa devletlerinde, AYM’nin bir daire-

sinin sadece bireysel başvuruları karara bağlamakla görevlendirildiği;

hatta bu nitelikteki başvuruları karara bağlayacak olan daire üyeleri-

nin insan hakları hukuku konusunda uzmanlığı olan hukukçulardan

oluşturulduğu görülmektedir

122

.

Siyasi partilerin kapatılmasının ve partinin hazine yardımından

yoksun bırakılmasının Genel Kurul’un kararına bırakılması doğru ol-

muştur. Ancak, buna ilişkin kararlara karşı da gerek Yargıtay Cumhu-

riyet Başsavcısı gerekse ilgili siyasi parti tarafından, yüce divan düzen-

lemesinde olduğu gibi en azından

“yeniden başvuru hakkı”

tanınması

daha doğru bir yaklaşım olabilirdi. AYM’nin iş yükünün azaltılması

adına Siyasi Partilerin mali denetimi Sayıştay’a devredilebilirdi.

Ayrıca, AYM’nin Yüce Divan kararları dışındaki kararlarını-kural

olarak-

“duruşma açılmadan”

görmesi de (AY değişik md-149/6) karşı-

laştırmalı hukuktaki genel eğilimin aksini yansıtan bir uygulamadır

123

.

Ancak değişik md 149/6’da bireysel başvuruların duruşmalı olarak

yapılması AYM’nin takdirine bırakılmıştır. Bunun yanı sıra siyasi par-

tilerin kapatılmasına ilişkin davalarda da Yargıtay Cumhuriyet Baş-

savcısı ve siyasi partinin genel başkanı/temsilcisi dinlenir. Fakat bu

dinlemeyi duruşma olarak algılamamak gerekir.

Kanaatimizce, AYM’nin kural olarak dosya üzerinden çalışacak

olması hak arama hürriyetine ve adil yargılanma ilkesine aykırıdır.

Dolayısıyla, her türlü başvurunun (iptal başvuruları dahil) duruşmalı

olarak görüşülmesinde yarar vardır. Özellikle de bir hak yoksunlu-

ğuna yol açabilecek olan siyasi partilerin kapatılması/hazine yardı-

mından yoksun bırakılması kararlarında duruşma açılarak yargılama

yapılması zorunlu tutulmalıdır. Aynısının, bireysel başvurular bakı-

mından da uygulanması gerektiğini düşünüyoruz.

122

Kaboğlu, “

Halk Neyi Oylayacak”,

s. 251

123

Almanya, Avusturya, İtalya, İspanya,Portekiz ve Polonya’da duruşmalı inceleme

kuraldır. (Dağ

,

a.g.t,s.73)