Background Image
Previous Page  207 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 207 / 465 Next Page
Page Background

2010 Anayasa Değişikliklerinden Sonra Türk Anayasa Mahkemesinin Yapılanması

206

Yüce Divan görevinin de bu şekilde oluşan ve kurulan bir AYM

tarafından yürütülmesini doğru bulmadığımızı belirtmeliyiz

124

. Zira,

yüce divanda ceza ve ceza yargılaması hukuku kuralları uygulanır.

Bu nedenle, bırakınız hukukçu olmayan bir üyenin yargılamaya katıl-

masını, ceza hukukçusu olmayan bir üyenin yargılamaya katılmasını

dahi doğru bulmuyoruz. Yapılması gereken olarak da 1924 AY’nın 62

vd maddelerinde düzenlenen sisteme benzer bir sistem oluşturulması-

nı ve yüce divan görevinin sadece o olaya özgü çalışacak olan bir mah-

kemeye devredilmesini öneriyoruz. Yargıtay Ceza Genel Kurulu’na

bu görevin verilmesi kanaatimizce doğru bir uygulama olacaktır

125

.

Bu karara karşı itiraz etmek isteyen sanığa Yargıtay CGK ve AYM’nin

hukuk kökenli üyelerinden oluşan bir karma heyete temyiz başvurusu

hakkı tanımak, AİHS’nin 6. maddesi kapsamında yer alan adil yargı-

lanma hakkı ile ceza yargılamasında iki dereceli başvuru hakkının sağ-

lanması

126

bakımından önem taşımaktadır. Mevcut düzenlemede yer

alan (AY 148/9)

“yüce divan kararlarına karşı yeniden inceleme başvurusu

yapılabilir.”

şeklindeki bir tür karar düzeltme yolu olan başvurunun

sakıncaları da böylelikle giderilebilecektir

127

.

Konumuzla bağlantılı olan diğer bir düzenleme de geçici 18. mad-

dedir. Bu maddeyle, mevcut yedek üyelerin değişiklikten sonraki sta-

tüsü, TBMM ‘nin seçeceği üyelerde seçim usulünün nasıl uygulanaca-

124

Özay, yüce divan için İtalyan sistemini önermektedir. (Özay

,

“Yeni Bir Düzende

AYM”

, s. 47). İtalyan yüce divan sistemine aşağıda değinilmiştir. (Bkz 2.bölüm,2.

başlık). Aliefendiğlu ise yüce divanın AYM Genel Kurulu tarafından oluşturul-

masını, özellikle ceza hukuku alanında, yönetsel yargıda ve Sayıştay’da çalışan ya

da ceza hukuku avukatlığı yapan üyelerin ağırlıklı çoğunluğu sağlanacak biçimde

seçilen bir başkan ve altı üyeden oluşmasını, kararlarına karşı Genel Kurula tem-

yiz ve itiraz yolunun açılmasını; aynı heyetin siyasi parti kapatma davalarında da

görevli olmasını ve tüm işlerini duruşmalı olarak, herkese açık biçimde görmesini

önermekte; AYM başkanının dilerse divana da başkanlık edebilmesinin olanaklı

olması gerektiğini savunarak, bu durumda divanın başkan ve altı üyeden oluşma-

sını önermektedir. (Aliefendioğlu, Yılmaz;

“Anayasa ve Yargı”

,

Yeni Türkiye Yargı

Reformu Özel Sayısı,

Temmuz-Ağustos 1996, S:10, s.398)

125

Odyakmaz, Yüce Divan görevinin AYM ve Yargıtay Ceza Daireleri üyelerinden

oluşturulacak karma bir heyete verilmesini, temyiz incelemesinin de bu karma

heyete yaptırtılmasını savunmaktadır.

(

Odyakmaz, a.g.m, s.193). ATAR da

benzeri bir görüş öne sürmektedir. (Atar, a.g.m, s. 115)

126

İki dereceli başvuru hakkının tanınması gerektiği yönündeki görüş için ayrıca bkz

Kurnaz, a.g.m,s.113

127

TÜRK de yeniden başvuru hakkının doğru olmadığı görüşündedir. (Türk,

Tebliğ

(AYD 2004)

, s.62