Background Image
Previous Page  205 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 205 / 465 Next Page
Page Background

2010 Anayasa Değişikliklerinden Sonra Türk Anayasa Mahkemesinin Yapılanması

204

Zira yedek üyelik sistemi kendi içinde pek çok sakıncayı içermekte-

dir

118

. Örneğin yedek üyelerin AYM üyeleriyle aynı haklara sahip ol-

malarına rağmen her toplantıya katılamıyor oluşları, kendilerine son

ana kadar katılacakları toplantılardan ve içeriklerden haber verilmiyor

oluşu, AYM’ye başkan seçilememeleri gibi nedenler yedek üyeliği pek

çok yönden cazip kılmamakta, hiçbir kurum kendi üyelerinin yedek

üye olarak atanmasını/seçilmesini istememekteydi

119

.

AYM’deki daireler sadece bireysel başvuruları karara bağlayacak;

daha önemli ve asli görevler olan siyasi partilerin kapatılması, yüce

divan, iptal başvuruları gibi başvurular Genel Kurul tarafından karara

bağlanacaktır.

Durum böyle olunca, yapılan yeni düzenlemenin AYM’nin iş

yükünü arttırmaktan başka bir işe yaramadığını söylemek mümkün-

dür

120

. Zira, dairelere sadece bireysel başvuru hakkının tanınmış ol-

ması, bunun dışındaki tüm işlerin Genel Kurula devredilmesi, işbölü-

münden ziyade işyükünü arttırmaya yönelik bir düzenlemedir. Oysa

bunun yerine kanaatimizce, iki daireden birine bireysel başvuruların

incelenmesi, diğerine iptal başvurularının değerlendirilmesi görevi

verilmeliydi

121

. Bu kararlara karşı yapılacak olan itirazlar Genel Kurul

tarafından karara bağlanabilirdi.

Ne var ki bu kaygı AYM Kuruluş Kanunu ile de giderilmiş değil-

dir. Kanun’un 22. maddesinde, bireysel başvuruların bir başkandan

oluşan 7 üyeli iki dairede karara bağlanacağı, bölümlerin bir başkan-

vekilinin başkanlığında 4 üye (toplam 5 üye) ile toplanacağı belirtil-

rımı yapılması doğru olmamıştır.”

(Aliefendioğlu, a.g.e, s. 218,219). Yedek üyeliğin

kaldırılmasını Önen de önermiştir. (Önen, Turgut;

“Türk Anayasası ve Özellikle

Adalet Reformu”

,

Yeni Türkiye Yargı Reformu Özel Sayısı,

Temmuz-Ağustos 1996,

S:10, s.412)

118

Özay,

Yeni Düzende AYM”

, s. 46. Geniş bilgi için bkz Aliefendioğlu, a.g.e, s. 218

119

Daver, a.g.m, s. 17.

120

Odyakmaz, AYM’ye bireysel başvuru hakkı tanınacaksa dahi bunun sadece

AYM’nin görev alanına giren konularla sınırlandırılması gerektiğini savunmak-

tadır. Aksi halde AYM’nin bu iş yükünün altından kalkması çok zordur. (Odyak-

maz

,

a.g.m, s. 194)

121

Kurnaz, bireysel başvuru hakkının tanınması durumunda, yapılacak onbinlerce

başvurunun karara bağlanmasının zaman alacağını, bu nedenle başvurların kabul

edilebilirlik koşulları bakımından incelemek üzere ön komisyonlar oluşturulması

gerektiğini savunmakta ve bu yöndeki değişikliğin AYM’nin kuruluş kanunu ile

düzenlenmesi gerektiğini belirtmektedir. (Kurnaz, a.g.m,s.119)