Background Image
Previous Page  52 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Bahar Yeşim DENİZ

51

insan haklarının yeraldığı”

nın altı çizilmektedir. Bu ilkenin tesisi, 1993

tarihinde Kopenhag Zirvesi’nin sonucunda kabul edilen

“Kopenhag

Siyasi Kriterleri”

ni hatırlatmaktadır. Nitekim, bu kriterlerde de

“de-

mokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, azınlıklara saygı ve azınlıkların

korunmasını garanti eden kurumların istikrarı”

, AB üyeliğine aday ülkeler

için yerine getirilmesi gereken bir şart olarak kabul edilmiş ve Türkiye

için müzakerelerin açılması da siyasi kriterlerin

“yeterli ölçüde yerine

getirdiğinin”

tespiti sonrasında mümkün olabilmiştir.

9

ABA’nın 7 inci maddesi kapsamında da,

“ABA’nın 2 inci madde-

sinde yeralan değerlerin üye devlet tarafından ihlal edilmesi durumunda”

yaptırımlardan bahsedilmektedir.

10

Ama, ABA’daki bu yaptırım me-

kanizmasının uygulamada işleyişinde sorun bulunduğu ileri sürül-

mektedir. Nitekim, sadece bir kez Avusturya aleyhine, iktidardaki aşı-

rı sağcı

“Avusturya Özgürlük Partisi”

konusunda kullanılmış olduğu ve

burada da AB liderlerinin sürekli ve birlik içinde pozisyonu savunma

konusunda yetersiz kaldıkları ifade edilmektedir.

11

alınması, özgürlük, demokrasi, hukuk devleti ve azınlıkların hakları da dahil olmak üzere

insan haklarının korunmasıdır. Bu değerler, çoğulculuk, ayrımcılık yapmama, hoşgörü,

adalet, dayanışma ve kadın-erkek eşitliği ile şekillenen bir toplumda tüm üye devletler için

ortaktır”

.

(Madde metni için bkz. Can, s. 19).

9

Türkiye’nin müzakere süreci ile ilgili detaylı bilgi için bkz.

www.abgs.gov.tr

10

Madde metni şu şekildedir:

“1. Üye devletlerin üçte birinin, Avrupa Parlamentosu’nun

veyaAvrupaKomisyonu’nungerekçelibirönerisiüzerineKonsey,AvrupaParlamentosu’nun

onayından sonra, 2. Maddede belirtilen değerlerin bir üye devlet tarafından ağır bir şekilde

ihlal edildiğine dair açık bir tehlikenin mevcut olduğunu üyelerinin 4/5 çoğunluğuyla

saptayabilir. Konsey, böyle bir saptamayı yapmadan önce ilgili üye devleti dinler ve ona

aynı usulle alacağı tavsiyeler yöneltebilir. Konsey, bu saptamaya yol açmış olan nedenlerin

hala mevcut olup olmadığını düzenli aralıklarla inceler. (2) Üye devletlerin üçte birisinin

veya Avrupa Komisyonu’nun önerisi üzerine ve Avrupa Parlamentosu’nun onayının

ardından Avrupa Konseyi, ilgili üye devlete görüşünü bildirmesi çağrısını yaptıktan

sonra, 2. Maddede belirtilen değerlerin o üye devlet tarafından ağır ve sürekli bir biçimde

ihlal edildiğini oybirliğiyle saptayabilir. 3. Eğer 2. Fıkraya göre saptama yapılmış olursa;

Konsey, bu üye devlein hükümet temsilcisinin, Konsey’deki oy hakkı da dahil olmak üzere

Antlaşmaların ilgili devlete uygulanması sonucu ortaya çıkan bazı haklarının askıya

alınmasına nitelikli çoğunlukla karar verebilir. Bu bağlamda Konsey, böyle bir askıya

almanın gerçek ve tüzel kişilerin hakları ve yükümlülükleri üzerindeki muhtemel etkilerini

dikkate alır. İlgili üye devletin Antlaşmalar’dan kaynaklanan yükümlülükleri, kendisi

için her durumda bağlayıcı olmaya devam eder. 4. Konsey, daha sonraki bir zamanda, bu

önlemlerin alınmasına yol açan durumlarda değişiklikler meydana geldiğinde, 3. Fıkraya

göre alınan önlemleri değiştirmeye veya tamamen kaldırmaya nitelikli çoğunlukla karar

verebilir”.

(Madde metni için bkz. Can, s. 23).

11

Stijn Smismans,

“The European Union’s Fundamental Rights Myth”

,

Journal of

Common Market Studies,

Volume 48, Number 1, 2010, s. 56.