Background Image
Previous Page  19 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 529 Next Page
Page Background

Bakan Yardımcıları Bakanlık Hiyerarşisine Dâhil Midir?

18

Bakan yardımcısı bakanlık hiyerarşisine dâhil olduğuna göre, bu

hiyerarşideki sırasını da belirlemek gerekir. Hiyerarşide, bakan yar-

dımcısı, bakanın altında, müsteşarın ise üstünde bulunur. Çünkü 3046

sayılı Kanunun 21/A maddesinde açıkça “Bakan Yardımcıları bu gö-

revlerin yerine getirilmesinden

Bakana karşı

sorumludur” denmekte-

dir. Bundan şu sonuç çıkar ki, bakan yardımcısı, müsteşara karşı değil;

bakana karşı sorumludur; dolayısıyla bakan yardımcısı müsteşarın

üstünde bulunur. Bakan yardımcısı, idarî hiyerarşide müsteşarın üs-

tünde ise, müsteşar üzerinde, hiyerarşi yetkisine sahiptir. Bakan yar-

dımcısının müsteşar ve daha alt görevliler üzerinde hiyerarşi yetkisine

sahip olması için, bu yetkinin kendisine ayrıca ve açıkça kanunla veril-

mesine gerek yoktur. Zira hiyerarşi yetkisi genel bir yetkidir; üst ma-

kam hiyerarşi yetkisine bihakkın sahiptir; bu yetkinin kendisine ayrıca

ve açıkça verilmesine gerek yoktur

13

.

Şüphesiz bakan yardımcısının müsteşar üzerinde hiyerarşi yet-

kisine sahip olması, kanunla müsteşara ayrıca ve açıkça verilmiş bir

yetkinin, onun yerine, ona kaim olarak bakan yardımcısı tarafından

kullanılabileceği anlamına gelmez. Ama müsteşarın kullanacağı bu

yetki konusunda bakan yardımcısı hiyerarşi yetkisi kapsamında yetki-

lere sahiptir; örneğin, bakan yardımcısı bu müsteşara bu konuda emir

ve talimat verebilir.

Bununla birlikte, uygulamada bakan yardımcısı ile müsteşarlar

arasında yetki ve görev dağılımında problem yaşanabilir. Zira bakan

ile müsteşar arasında başka bir kademenin olmadığı bir sistemi esas

alan 3046 sayılı Kanun’da müsteşarın statüsüne ve görev ve yetkileri-

ne ilişkin hükümlerde hiçbir değişiklik yapılmaksızın sadece bir mad-

deyle sisteme

“bakan yardımcıları”

ilave edilmiştir. Bu değişiklik ile bir-

likte bakan yardımcısı ile müsteşar arasındaki ilişki de kanunla hükme

bağlansaydı daha isabetli olurdu.

kında Kanunu, m. 20; 17 Ağustos 1983 tarih ve 2879 tarihli Cumhurbaşkanlığı

Genel Sekreterliği Teşkilâtı Kanunu, m. 4; 19 Ekim 1984 tarih ve 3056 sayılı Başba-

kanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabu-

lü Hakkında Kanun, m. 21; 1 Aralık 2011 tarih ve 6253 sayılı TBMM İdari Teşkilâtı

Kanunu, m. 24.

13

12. Bu konuda bkz.: Gözler/Kaplan, a.g.e., s. 112.