

Bakan Yardımcıları Bakanlık Hiyerarşisine Dâhil Midir?
20
KANUN YAZIMINDAKİ ÖZENSİZLİK ÜZERİNE
GÖZLEMLER
Son olarak, ele aldığımız konuyla doğrudan ilintili olmamakla
birlikte, son zamanlarda yürürlüğe konulan yasal düzenlemelerde hat
safhada bir özensizlik göze çarpmaktadır. Bu özensizliğe birkaç örnek
vermek isteriz:
Örnek 1.-
3046 sayılı Kanunun 643 sayılı KHK ile değişik
“başbakan
yardımcıları”
na ilişkin 4’üncü maddesinde şöyle denmektedir:
“Başbakana yardım etmek ve Bakanlar Kurulunda eşgüdüm sağlamak
üzere Hükümetin oluşumu ve genel siyasetinin yürütülmesinin gerektirdiği
sayıda bakan, Başbakan Yardımcısı olarak görevlendirilebilir. Ayrıca Başba�
kana yardım etmek ve Başbakan tarafından verilecek görevleri yerine getir�
mek, Bakanlar Kurulunda koordinasyonu sağlamak, özel önem ve öncelik ta�
şıyan konularda tecrübe ve bilgilerinden istifade edilmek amacıyla Başbakanın
teklifi ve Cumhurbaşkanının onayı ile, Başbakan Yardımcısı unvanıyla görev
yapmak ve sayısı beşi geçmemek üzere bakan görevlendirilebilir. Başbakan
Yardımcısı unvanıyla görev yapmak üzere görevlendirilen bakanların danış�
ma ve büro hizmetlerini yürütecek personele ait kadrolar Başbakanlık kadro
cetvelinde gösterilir.”
.
Görüleceği üzere, başbakan yardımcılığı kurumu da hukuksal
belirsizlikle maluldür. Gerçekten, dikkat edilirse, bu düzenlemede de
birbiriyle uyumsuz ve çelişkili hükümler bulunmaktadır. Zira madde-
nin 643 sayılı KHK ile değişik ikinci paragrafında başbakan yardım-
cıları en fazla beş ile sınırlı tutulmuş iken, maddenin önceki halinden
muhafaza edilen ilk paragrafında ise
“gerektirdiği sayıda”
dan söz edil-
mektedir. Ayrıca maddenin ikinci paragrafında, başbakan yardımcıla-
rının hangi amaçla ve ne şekilde görevlendirileceği ayrıntılı bir şekilde
ve ihtiyaca cevap verecek ölçüde düzenlenmiş olduğu halde madde-
nin ilk paragrafında da yetersiz ama paralel mahiyetteki hükümlere
yer verilmiş olması, sanki görevlendirme usulü ve statüleri bakımın-
dan birbirinden farklı iki ayrı başbakan yardımcılığı kurumu varmış
izlenimi uyandırmaktadır. Oysa işin aslı böyle değildir. Maddenin ilk
paragrafı, 3046 sayılı Kanun’un başbakan yardımcılığına ilişkin dü-