Background Image
Previous Page  20 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Kemal GÖZLER / Gürsel KAPLAN

19

Örneğin yürürlükteki düzenlemeye göre, müsteşar,

“bakanlık teftiş

kurulu hariç bakanlık kuruluşlarına gereken emirleri verir ve bunların uygu�

lanmasını gözetir ve sağlar”. “Müsteşar… bakana karşı sorumludur” (3046

s. K., m.22). Dolayısıyla kendisine emir ve talimat vermeye kalkan bakan yar�

dımcısına karşı müsteşar, kendisinin bakan yardımcısına karşı değil, doğru�

dan doğruya bakan karşı sorumlu olduğunu söyleyebilir. 22’nci maddenin

bu hükmünde değişiklik yapılarak “müsteşar, bakana ve bakan yardımcısına

karşı sorumludur”

denseydi daha iyi olurdu. Kanımızca m.21/A (ba-

kan yardımcıları bakana karşı sorumludur) ile m.22 (müsteşar bakana

karşı sorumludur) hükmü arasında bir çelişki çıkarsa bu çelişki

lex pos�

terior derogat legi priori

(sonraki kanun önceki kanunu ilga eder) ilkesi

uyarınca sonraki hüküm olan m.21/A lehine çözümlenmelidir. Ancak

yukarıda da ifade ettiğimiz gibi, bakan yardımcılığını ihdas eden 643

sayılı KHK’den sonra çıkan 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın

Teşkilât ve Görevleri Hakkında KHK’de, 645 sayılı Orman ve Su İşle-

ri Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında KHK’de ve 663 sayılı

Sağlık Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında KHK’de müsteşar,

açıkça

“Bakandan sonra gelen en üst düzey kamu görevlisi”

olarak nitelen-

dirilmiştir.

Bu arada belirtelim ki, söz konusu düzenlemede eleştirilecek baş-

ka yanlar da vardır: 3046 sayılı Kanunun 22’nci maddesinde müsteşar

zaten

“bakanın yardımcısı” (“Müsteşar, bakanın emrinde ve onun yardımcı�

sı olup…)”

olarak tanımlanmıştır ve bu düzenleme hâlâ yürürlüktedir.

Diğer bir ifadeyle Türkiye’de zaten bir

“bakan yardımcısı”

vardır ve o

da müsteşardır. Bu hükmü ilga etmeden bir de

“müsteşar”

dan başka

bir

“bakan yardımcısı”

görevi ihdas etmek çelişkilidir. Şu an Türkiye’de

iki tür bakan yardımcısı vardır:

“Bakan yardımcısı”

(m.21/A) ve

“müs�

teşar”

(m.22).

Kanımızca, müsteşar ile bakan arasına

“bakan yardımcısı”

diye bir

mevki koymak yerine, ihtiyaç duyuluyorsa, müsteşarın hukukî statü-

sünde değişiklik yapılarak, müsteşar, bir istisnaî memur haline geti-

rilebilir; müsteşarın bakan ile göreve gelip gitmesi ve her zaman gö-

revden alınabileceği öngörülebilirdi. Böyle bir düzenleme kanımızca

daha tutarlı bir çözüm olurdu.