Background Image
Previous Page  304 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 304 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Hüsamettin UĞUR

303

miştir. Örneğin

“Yolsuzluğa Karşı Özel Hukuk Sözleşmesi”

nin

5

2. mad-

desinde

açık bir şekilde

“yolsuzluğun tanımı”

yapılmıştır. Buna göre

yolsuzluktan;

“Bu Sözleşme’nin amaçlarına uygun olarak “yolsuzluk” tabirinden, bir

görevin olağan ifasına ya da haksız bir komisyondan veya hak edilmemiş bir

yarardan veya böyle bir hak edilmemiş yarar vaadinden fayda sağlayanın, la�

zım gelen davranışına etki eden haksız bir komisyonun veya diğer hak edil�

memiş bir yararın veya böyle bir yararla ilgili vaadin doğrudan ya da dolaylı

olarak talep edilmesi, sunulması, verilmesi ya da kabul edilmesi anlaşılır.”

“Yolsuzluğa Karşı Ceza Hukuku Sözleşmesi”

nin

6

giriş kısmında

ise

“Yolsuzluğun, hukukun üstünlüğü, demokrasi ve insan hakları için bir tehdit

oluşturduğunun, iyi yönetim, hakkaniyet ve sosyal adalet ilkelerini temelden

yıktığının, rekabeti bozduğunun, iktisadi gelişmeyi kösteklediğinin ve demok�

ratik kurumların istikrarını ve toplumun ahlaki temellerini tehlikeye attığı�

nın”

altı çizilmiştir.

Bütün bu tanımlardan sonra denilebilir ki yolsuzluk; ister maddi-

manevi çıkar karşılığında isterse herhangi bir duygunun tatmini (sa-

dakat, intikam, gösteriş) amacıyla, karşılığında adli-idari yaptırım ön-

görülen suç ve kabahat veya idari soruşturma gerektiren disiplinsizce

hareket ya da toplumda hoş görülmeyen, kınanan, etik dışı her türlü

usulsüz haksız davranıştır.

Ancak yolsuzluk denilince daha çok

“ekonomik kazanç sağlama”

un-

suruyla öne çıkan ve TCK’nda suç olarak düzenlenen zimmet, irtikap,

rüşvet, görevi kötüye kullanma, güveni kötüye kullanma, ihaleye ve

edimin ifasına fesat karıştırma, suç gelirlerinin (karaparanın) aklan-

ması, dolandırıcılık, hileli iflâs, sahtecilik (parada, kıymetli damgada,

mühürde, resmi ve özel belgede sahtecilik) suçları ile Bankacılık Ka-

nunu, Sermaye Piyasası Kanunu, Vergi Usul Kanunu, Suç Gelirlerinin

Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun, Kaçakçılıkla Mücadele

Kanunu, Mal Bildiriminde Bulunulması Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mü-

5

Avrupa Konseyi bünyesinde hazırlanan Sözleşme, Strazburg’da 4 Kasım 1999

tarihinde yapılmış ve Türkiye tarafından 27.9.2001’de imzalanıp 17.4.2003 tarih

ve 4852 sayılı Kanunla uygun bulunarak Bakanlar Kurulunun 28.5.2003 tarih ve

2003/5685 sayılı Kararı ile onaylanmıştır.

6

Avrupa Konseyi bünyesinde hazırlanarak 27 Ocak 1999 tarihinde imzaya açılan

ve Türkiye tarafından 27 Eylül 2001 tarihinde Strazburg’da imzalanan Sözleşme

14.1.2004 tarih ve 5065 sayılı Kanunla uygun bulunmuştur.