Background Image
Previous Page  364 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 364 / 529 Next Page
Page Background

1

*

Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Ticaret Hukuku Ana Bilim Dalı Araştırma Gö-

revlisi.

SERMAYE PİYASASINDA MANİPÜLASYON

MANIPULATION IN CAPITAL MARKETING

Aydın Alber YÜCE

*

Özet :

Sermaye piyasalarında fiyatın oluşumunda piyasa değerlen-

dirmeleri esas alınır. Menkul kıymet ihraç eden bir anonim ortaklığın mali

durumu, gerçekleştirmeyi düşündüğü başka yatırımlar ve bunlara ilişkin gi-

rişimleri, halka arz edilecek menkul kıymetlerin niteliği gibi bilgiler kamuya

açıklanır. Piyasaya açıklanan bu bilgiler malın değerinin fiyata yansımasında

temel araçtır. Yatırımcılar piyasaya açıklanan bu bilgilere göre yatırım karar-

larını verirler. Bir başka deyişle bilgi fiyata yansımış olur, fiyat bilgiyi taşır.

Fiyatın bilgiyi taşıyıcı bu niteliği dolayısı ile manipülatif faaliyetler özel bir

önem arz eder. Zira fiyattaki olumlu ya da olumsuz bir değişiklik yatırımcıla-

rın kararlarını etkilemekte, onları belli bir menkul kıymete yatırım yapmaya

yöneltmekte ya da bir menkul kıymete yatırım yapmaktan alıkoymaktadır.

Piyasadaki manipülatif etkinin ortadan kalkması sonrasında ise yatırımcılar

zarara uğramakta ve manipülatörler haksız kazanç sağlamaktadırlar. Bu du-

rum ise yatırımcıların piyasaya olan güvenini ve özellikle işlem güvenliğini

sarsmaktadır.

Anahtar Kelimeler:

Sermaye piyasası, menkul kıymet, işleme dayalı

manipülasyon, bilgiye dayalı manipülasyon, manipülatör.

Abstract:

Marketing assessments are predicated on price formation

in capital marketing. Manipulative activities hold special importance, due

to the information carrying character of the securities prices.

Key words:

Capital marketing, stocks and shares, securities,

manipulation based on acts, manipulation based on information,

manipulator.

GİRİŞ

I. MANİPÜLASYON VE SERMAYE PİYASASINA ETKİLERİ

Malın değerini belirleyen birçok etken vardır. Değer öze ilişkin bir

kavramı ifade eder. Fiyat ise bu mala atfedilen öneme ve ihtiyaçlara para-

lel olarak bir mala ödenmesi genel olarak kabul edilen bedeli ifade eder.

Bu yüzden değer ve fiyat farklı kavramlar oldukları için değer ve fiyat her