Background Image
Previous Page  79 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 529 Next Page
Page Background

AİHS ve AİHM Kararları Çerçevesinde Yakalama ve Tutuklama Koruma Tedbiri ile ...

78

lıdır

11

. Zira 2. cümleden ve müdahale koşullarına yer veren izleyen

fıkralardan AİHS m. 5’ in yalnızca yakalama ve tutuklamaya karşı dü-

zenlendiğini, başka bir ifadeyle yalnızca hareket özgürlüğünü garanti

altına aldığını anlıyoruz

12

.

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, özgürlük ve güvenlik hakkının

önemini pek çok davada vurgulamıştır

13

.

Özgürlük hakkı AİHS m. 5/1 (a) ve (f) bentlerindeki istisnalar çer-

çevesinde sınırlanabilir. Ancak özgürlük ve güvenliğe karşı yapılacak

müdahalelerin iç hukukta öngörülen düzenlemelere uygun olması

başka bir ifadeyle müdahalenin yasal olması zorunludur

14

.

Aynı şekilde AİHS ile paralel düzenleme getiren Anayasa’ ya göre

de temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Ana-

yasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak

kanunla sınırlanabilir

.

Sözleşmenin 5. maddesinin 1. fıkrasında sayılan istisnalar şunlardır:

a)

Kişinin yetkili mahkeme tarafından mahkûm edilmesi üzerine

usulüne uygun olarak hapsedilmesi

15

;

b)

Bir mahkeme tarafından, yasaya uygun olarak, verilen bir karara

riayetsizlikten dolayı veya yasanın koyduğu bir yükümlülüğün

yerine getirilmesini sağlamak için usulüne uygun olarak yakalan-

ması veya tutulu durumda bulundurulması;

11

Tezcan/Erdem/Sancakdar, s. 278.

12

Bu çerçevede belirtmek gerekir ki, yakalanan tutuklanan kişiye yönelik davranışlar

(yakalama sırasında zor kullanma gibi) kişi özgürlüğü çerçevesinde değil, işkence

yasağı bağlamında ele alınmalıdır(Tezcan/Erdem/Sancakdar/Önok, s. 169).

13

Örneğin, 25 Mayıs 1998 tarihli Kurt/Türkiye kararı,

(http://www.inhak-bb.ada

-

let.gov.tr;

http://www.yargitay.gov.tr/aihm)

.

14

Şahbaz, İbrahim, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde Kişi Özgürlüğü ve Güven-

liği, Barolar Birliği Dergisi, Yıl 18, Sayı 58, Mayıs Haziran 2005, s.165.

15

Bu çerçevede belirtelim ki, hapis cezası nedeniyle özgürlüğün sınırlandırılması an-

cak mahkeme tarafından verilen bir karara dayanarak mümkündür. Bu yüzden

idari bir karara dayanarak işlenen suç nedeniyle kişi özgürlüğü ortadan kaldırı-

lamaz. Aynı zamanda bu bentteki düzenleme mahkum edilen kimsenin temyiz

aşamasına kadar tutuklu bulundurulmasını meşru kılmaktadır. Tezcan/Erdem/

Sancakdar/Önok, s. 170; Kabahatler Kanununda düzenlenen eylemler de suç değil

kabahat olduğu için, bu eylemler bakımından da özgürlüğün kısıtlanması yoluna

gidilemez. Bkz. Soyaslan, Doğan, Yakalama, Uğru Alacakaptan’ a Armağan, C. 1,

İstanbul 2008, s. 663; Kunter, Nurullah/Yenisey, Feridun/Nuhoğlu, Ayşe, Muha-

keme Hukuku Dalı Olarak Ceza Muhakemesi Hukuku, İstanbul 2010, No. 63.3