

AİHS ve AİHM Kararları Çerçevesinde Yakalama ve Tutuklama Koruma Tedbiri ile ...
80
bakımından, bu kişilerin buralarda tutulması, şahıslara idari merci-
ler tarafından uygulanan kısıtlamalar nedeniyle iç hukuktaki sınıf-
landırmanın ne şekilde olduğuna bakmaksızın,
“özgürlükten mahrum
bırakma”
olarak nitelendirilebileceğine hükmetmiştir. 5. maddede
bireyin özgürlüğüne devlet tarafından keyfi müdahale edilmesine
karşı korunmasını güvence altına almaktadır. Hangi durumlarda
devlet bu konuda izin verildiği de maddede açıkça belirtilmiştir. Bu
çerçevede m.5/1-f de belirtilen istisna, devletin yabancıların özgür-
lüğünü göçmen kontrolü kapsamında denetim altında tutmasına izin
vermektedir. Ancak bir şahsın sözkonusu bendin ikinci kısmı uya-
rınca özgürlüğünden mahrum bırakılması, ancak sınırdışı etme ya
da geri verme işleminin yürütülmekte olması halinde haklı olacaktır.
Ancak sözkonusu işlemler gerekli titizlik gösterilmeden yapılıyorsa
tutukluluk 5/1 maddesinin (f) bendine göre izin verilebilir olmak-
tan çıkacaktır. Bu bağlamda AİHM başvuranların tutukluluğunun iç
hukukta yasal dayanağının olup olmadığına bakmaktadır. Hükümet
tarafından ileri sürülen hükümler geçerli seyahat belgesi olmayan ve
sınırdışı edilmeyen yabancıların İçişleri Bakanlığı tarafından tayin
edilen yerlerde kalmaları zorunluluğunu içermektedir. Dolayısıyla
bir özgürlükten yoksun kılmadır. Bu hükümler tutukluluğun yeterli
yasal dayanağını oluşturmamaktadır. Dolayısı ile ulusal mevzuat ki-
şileri keyfi tutuklamalara karşı koruyamamaktadır. Bu nedenle de m.
5/1 ihlal edilmiştir
18
.
Sözleşmenin 5. maddesi, ilk fıkrasında hangi durumlarda kişi hür-
riyeti ve güvenliğinin sınırlanabileceğini düzenledikten sonra diğer
fıkralarında özgürlüğü kısıtlanan kişinin keyfi uygulamalara karşı sa-
hip olduğu hakları düzenlenmiştir.
Bu çerçevede belirtelim ki, özellikle kamu düzeninin korunması
için kovuşturulup cezalandırılmasını sağlama zorunluluğu nedeniyle
kişi özgürlüğünün kısıtlanabilmesi mümkündür. Ancak özellikle ifade
edelim ki, kişi özgürlüğünün sınırlanmasına ilişkin koşulların önce-
den yasayla açıkça gösterilmesi ve keyfiliğe karşı korumanın sağlan-
ması gerekmektedir
19
.
18
Bkz. 22.09.2009 tarihli Abdolkhanı ve Karımnia/Türkiye Kararı.
19
Tezcan, Durmuş/Erdem, Mustafa Ruhan/Sancakdar, Oğuz/Önok, Rifat Murat,
İnsan Hakları El Kitabı, Ankara 2010, s. 168.