Background Image
Previous Page  147 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 147 / 521 Next Page
Page Background

Yeni Yasal Düzenlemelere Göre Kamulaştırmasız El Koyma Sebebiyle Doğan ...

146

dur.

58

Çünkü böyle durumlarda idarenin müdahalesinin önlenmesi

ve yasaklanması, kamusal yarar ve çıkarlara dokunan ciddi bir sonuç

doğurmaz. Kamu malı ve yararına zarar getirmeyen bu tür önleme

ve yasaklama kararları özel mülkiyete saygı prensibini de korudukları

için gerekli ve isabetlidirler.

Ancak bu şekilde el atılan taşınmazlar üzerinde genellikle, zaman-

la kamusal yapı ve tesislerin kurulduğu ve böylece el atılan taşınmaz

ile kamusal malların birleşip kaynaştığı ve bir bütün olarak kamu hiz-

metinin yürütülmesinin vazgeçilmez bir aracı haline geldiği görülmek-

tedir. Nitekim ilgili yargısal kararlara bakıldığında bu olguları kolayca

gözlemlemek mümkündür. Ne var ki, mülkiyet hakkının üstünlüğü-

nü ön plânda tutan Yargıtay, taşınmazın zilyed yahut malikine anılan

dava haklarını tanımakta herhangi bir sakınca görmemiştir.

Mülkiyet hakkını korumaya önem verdiği için özünde doğru sa-

yılabilecek bu yaklaşım, kamusal yarar ve çıkarları hiç gözetmediği

için eleştiriye açıktır. Çünkü men’i müdahale kararı neticesinde, yolun

trafiğe kapanması, köprü, viyadük, tünel yahut bir hizmet binasının

yıktırılması gibi, kamu hizmetini kesintiye uğratacak ve milli servetin

zarar görmesine yol açabilecek durumlar ortaya çıkacaktır. Mülkiyet

hakkının korunması adına bunların görmezden gelinmesi doğru de-

ğildir.

59

Gerçi idare bu aşamada da kamulaştırma yetkisini kullanarak,

mahkeme kararı üzerine ortaya çıkabilecek olumsuz sonuçları bertaraf

etme imkânına sahiptir. Yargıtay

60

biraz da bu düşünceden hareketle

olsa gerektir ki, kolayca men’i müdahale kararı verebilmektedir. Yar-

gıtayın yaklaşımı özünde doğru olmakla birlikte, soruna her durumda

tatmin edici bir çözüm teşkil etmekten uzaktır. Çünkü tamamlanması

belli bir zaman gerektiren bu usulünün, açılacak dava vs. gibi neden-

lerle iyice gecikmesi ve hatta bütünüyle akamete uğraması bile ihti-

mal dâhilindedir. Dolayısıyla, idarenin böyle bir imkâna sahip olması,

Yargıtayın bu tutumunun her durumda haklı olduğunu göstermeye

yetmez.

58

Gözler, a.g.e., c. II, s. 996.

59

Gözler, a.g.e., c. II, s. 996.

60

“��������� ��������� ���������� ����� �������� ����� ���� �������� ������������� �������� ���

İdarenin

��

elattığı taşınmazı kamu hizmeti için her aşamada kamulaştırma yetkisi bu-

lunduğundan, elatmanın önlenmesi ve yıkım kararı verilmesinde bir isabetsizlik bulun-

mamaktadır”

. Yargıtay 5. Hukuk Dairesinin 8 Mart 2010 tarih ve E.2009/18079,

K.2010/3531 sayılı Kararı

(Kazancı İçtihat Bankası).