Background Image
Previous Page  150 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 150 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Gürsel KAPLAN

149

kendiliğinden ve ne de mahkeme kararı ile idareye geçmez. Malikin

taşınmaz üzerindeki mülkiyet hakkı devam eder. Bu nedenle malikin

istihkak davası açmasına imkân ve gerek yoktur. İdarenin haksız mü-

dahalesini önlemek için men’i müdahale davası açılması gerekli ve ye-

terlidir. Böyle bir dava hakkı ise hiçbir süreyle kısıtlı değildir.

Yukarıda ifade ettiğimiz gibi, Fransız hukukunda da

“bayındır-

lık eserlerinin dokunulmazlığı ilkesi”

artık terk edildiği için buna bağlı

olarak,

“dolayısıyla kamulaştırma”

teorisinin uygulama alanı da son de-

rece zor koşullarla çevrili dar bir alana hapsedilmiş bulunmaktadır.

Kamu yararı ile kişisel yarar ve çıkarın bağdaştırılması esasına daya-

nan bu yeni çözüm perspektifinin, esas itibariyle, yukarıda ifade etti-

ğimiz çözüm tarzıyla örtüştüğü söylenebilir.

Kuşkusuz, sorunun bütünüyle çözümü, idarenin sahip olduğu

kamulaştırma yetkisini kullanarak kamulaştırmasız el atma fiillerine

hiç girişmemesinden geçmektedir. Ancak, her nasılsa, ülkemizde (ve

tabii ki Fransa’da) kamulaştırmasız el atma fiilleri hiç eksik olmamıştır

ve öyle olmaya da devam edecek gibi görünmektedir. Konuya ilişkin

olarak yürürlüğe konulan birtakım özel yasal düzenlemeler de sorunu

kökten halletme potansiyeli ve iddiası taşımadıklarına göre yapılması

gereken, Medeni Kanun’un yukarıda anılan hükümlerini idare huku-

ku prensipleri ile birlikte uygulayarak bir çözüm geliştirmektir.

KAYNAKLAR

Arcak, Ali,

Kamulaştırmasız Elkoyma ve Yeni Hükümler

, Seçkin Kitabevi,

Ankara, 1987.

Akar, Zeki,

Kamulaştırma ve Kamulaştırmasız El Atma Davaları

, Cilt: II,

Turhan Kitabevi, Ankara, 2002.

Bilgen, Pertev,

Kamulaştırma Hukuku

, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1999.

Chapus, René,

Droit Administratif Général

, Cilt: II, 15. Baskı, Montchres-

tien, Paris, 2001.