Background Image
Previous Page  49 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 521 Next Page
Page Background

Evlât Edinme Yolu ile Vatandaşlığın Kaybedilmesi ve Kazanılması

48

Türk hukukunda ise,

hangi sisteminin kabul edildiği hakkında

farklı görüşler bulunmaktadır. Sınırlı evlât edinmenin kabul edildiği

yönünde görüşler

12

ağırlıkta olmasına rağmen, tam evlât edinme ve

sınırlı evlât edinme hükümlerinin terkibinden oluşan kendine özgü bir

sistemin benimsendiği de, ileri sürülmektedir.

13

Kanaatimize göre, Medenî Kanun’da, tabii ana baba ile hukukî

ilişkinin devam ettirilmesi (MK m. 314/V), evlenme engelinin belirli

kişiler arasında olması (MK m. 129/I-3), mirasçılık ilişkisinin tek yönlü

ve evlâtlık lehine olması (MK m. 500/I-II), evlâtlık ilişkisinin çok zor

da olsa kaldırılabilme olanağının olması (MK m 317 vd), evlâtlık sebe-

biyle hısımlık ilişkisinin belirli kişiler arasında olması gibi sınırlı evlât

edinme sistemine özgü hukukî sonuçlar sebebiyle Türk hukukun-

da sınırlı evlât edinme sisteminin kabul edildiği söylenebilir. Ancak

evlâtlık ilişkisinin kanunda sayılan sebepler dışında kaldırılamaması

(hatta çocuğun menfaatine aykırı olarak neredeyse hiç kaldırılamama-

sı, MK m. 317 vd.)

14

, evlenme engelinin mutlak butlan sebebi olması

(MK m. 145/I-5), mahkeme kararı ile evlâtlık ilişkisinin kurulabilmesi

(MK m. 315/I) gibi tam evlât edinme sistemine özgü hukukî sonuçlar

sebebiyle de, tam evlât edinme sistemine doğru bir temayül olduğu

görülmektedir. Diğer bir ifade ile Türk hukukunda sınırlı (basit) evlât

edinme sistemi benimsenmiş iken, tam evlât edinme sistemine özgü

bazı sonuçlar da, Medenî Kanun’da kabul edilmiştir.

12

Ruhi, s. 20; Nomer, Ergin,

Devletler Hususî Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul

2011, s. 275; Baygın, s. 629. Yazar, Türk hukukunda sınırlı evlât edinme sisteminin

kabul edildiğini söylemekle birlikte, tam evlât edinme sistemine dair bir takım

hükümlere de yer verilmiş olmasından dolayı karma bir sistemin kabul edildiğini

ileri sürmektedir.

13

Aydoğdu, s. 69 – 71. Yazar, daha sonraki sayfalarda önceki görüşünden farklı

olarak evlâtlık ile evlât edinen arasında hısımlık ilişkisini açıklarken Türk

hukukunda sınırlı evlât edinme sisteminin benimsendiğini ileri sürmektedir:

Aydoğdu, s. 514. Serozan ise, yabancı bir kural alınırken sistem uyumunun

korunması gerektiğini, buna uyulmaması sebebi ile ortaya kendine özgü bir

sistem çıkmadığını belirtmektedir. Yazar aynen

“iki değişik sistemden bir karma

oluşturulmaya çalışılırsa, ortaya özgün bir sentez çıkmaz, derme çatma arabesk bir mozaik

çıkar”

şeklinde bir değerlendirmede bulunmaktadır: Serozan, Rona,

“Yeni Medeni

Kanun’un Çocuklara (Soybağı Hukukuna ve Çocuk Haklarına) İlişkin Düzenlemesi”,

Prof. Dr. Ünal Tekinalp’e Armağan, C. II, İstanbul 2003, s. 506. Aynı yönde bkz:

Dural/Öğüz/Gümüş, s. 503.

14

Ansay, Tuğrul,

“Türk Hukukunda Evlâtlık İlişkisinin Kurulması ve Bunun Sınır Ötesine

Yansıması”

,

Prof. Dr. Bilge Öztan’a Armağan,

Ankara 2008, s. 89; Serozan, Rona,

Çocuk Hukuku

, Vedat Kitapçılık, 2. Baskı,İstanbul 2005,

s. 223.