

Evlât Edinme Yolu ile Vatandaşlığın Kaybedilmesi ve Kazanılması
58
c) Vatandaşlığın Talep ya da Beyan ile Kazanılması
Bazı hukuk sistemlerinde, evlâtlık, evlât edinenin bir talebi ya da
beyanı ile onun vatandaşlığını kazanabilmektedir. Evlâtlığın vatan-
daşlığı kazanabilmesi, evlât edinenin olumlu bir davranışına ya da
iradesine bağlanmaktadır.
52
Örneğin Finlandiya hukukunda, evlât
edinenin beyanda bulunması sonucunda, evlâtlık vatandaşlık kaza-
bilmektedir.
53
Yine Belçika’da, eğer evlâtlık ve evlât edinen Belçika’da
doğmuş ise, evlâtlık vatandaşlığı
ex lege
kazanırken, diğer durumlar-
da, evlâtlığın Belçika vatandaşlığını kazanabilmesi, evlât edinen ebe-
veynin, evlât edinme işlemini beş yıl içinde bildirmesi şartına bağlan-
mıştır.
54
d) Vatandaşlığın Yetkili Makam Kararı İle Kazanılması
Bazı hukuk sistemlerinde evlât edinme, yetkili makam kararı ile
(
naturalization
) vatandaşlığa alınma sebebi olarak kabul edilmektedir.
Bu halde evlâtlığın vatandaşlığı kazanabilmesi, takdir yetkisine sa-
hip olduğu halde idarenin vereceği bir kararla söz konusu olabilecek-
oturumunda, yabancı bir çocuğun evlât edinilmesi halinde, çocuğun evlât
edinenin vatandaşlığını ex lege kazanması gerektiğini belirtilmiştir. Ancak Komite,
vatandaşlığın çok politik ve hassas bir konu olması ve bazı önemli pratik sonuçları
sebebi ile bu konuda bir düzenleme yapılmamasına karar vermiştir: Walmsley,
A., “Report on Misuse of Nationality Laws”, s. 8, 1st European Conference on
Nationality “Trends and Developments in National And International Law on
Nationality” (Strasbourg, 18 and 19 October 1999), s. 75,
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/nationality/Conference%201%20%281999%29Proceedings.pdf
,
(15.05.2011), (Misuse). Aynı Uzmanlar Komitesi,
2006 tarihli raporunda görüşünü muhafaza ederek, evlilik dışında doğan ve evlât
edinilmiş çocuklar bakımından ayrımcılık içeren bazı hükümlerin varlığını kabul
etmesine rağmen, Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesinde olduğu gibi, üye devletlerin
millî hukuklarında bu hususu dikkate alan bir düzenleme yapılmamasına karar
vermiştir: Committee of Experts on Family Law (CJ-FA), Report on Principles
Concerning the Establishment and Legal Consequences of Parentage –
“the White
Paper”
,
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/family/CJ-FA_2006_4e%20Revised%20White%20Paper.pdf, s. 30, (15.05.2011).
52
Waldrauch,
Methodology
, s. 109 – 110.
53
Fagerlund, Jessica,
“Finland”
, (eds, Bauböck, Rainer/ Ersbøll, Eva/Groenendijk,
Kees/Waldrauch, Harald, Acquisition and Loss of Nationality - Policies and
Trends in 15 European States, Amsterdam University Press, Amsterdam 2006, Vol.
II), s. 158.
54
Foblets, Marie-Claire - Loones, Sander,
“Belgium”
, (eds, Bauböck, Rainer/ Ersbøll,
Eva/Groenendijk, Kees/Waldrauch, Harald,
Acquisition and Loss of Nationality -
Policies and Trends in 15 European States
, Amsterdam University Press, Amsterdam
2006, Vol. II), s. 73.