Background Image
Previous Page  66 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Musa AYGÜL

65

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan Türk Vatandaşlık Kanunu

Tasarısı’nda

72

iki maddede, evlât edinme ile vatandaşlığın kazanıl-

masına ilişkin düzenleme yer almakta idi. Birincisi, sonradan kazanı-

lan vatandaşlığı, yetkili makam kararı, evlât edinme ve seçme hakkı

olmak üzere üç kategori olarak öngören 9. maddedir. Tasarı’nın 20.

maddesinde

73

ise,

“bir Türk vatandaşı tarafından evlât edinilen yedi yaşın-

dan küçük çocuk, evlât edinildiği tarihten itibaren Türk vatandaşlığını kaza-

nır”

hükmü yer almakta idi. Tasarının 20. maddesindeki bu hüküm, 9.

maddesindeki düzenlemeye paralel olarak,

ex lege

olarak evlât edinme

ile vatandaşlığın kazanılmasını düzenlemekte idi.

Ancak 1.6.2006 tarihli Avrupa Birliği Uyum Komisyonu

74

, tasarı-

daki 7 yaş sınırının Evlât Edinmeye Dair La Haye Sözleşmesi ile Av-

rupa Vatandaşlık Sözleşmesi ve iç hukukumuzdaki çocuk tanımları ile

çeliştiği gerekçesiyle kaldırılmasını tavsiye etmiştir.

72

Tasarı ve gerekçe için bkz:

http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/

ss90.pdf (13.05.2011).

73

Madde gerekçesi aynen şöyledir:

“Madde ile; bir Türk vatandaşı tarafından evlat edinilen

yedi yaşından küçük yabancı çocuğa, Türk vatandaşlığını kazanma imkanı getirilmektedir.

Türk Medeni Kanunu uyarınca evlat edinme ilişkisinin kurulması ile evlat edinen ile evlatlık

arasında soy bağı kurulmaktadır. Evlat edinme konusunda getirilen bu yenilikle evlat edinen

ile evlatlık arasındaki soy bağı daha da güçlendirilmiştir.”

: Doğan, Vahit/Tanrıbilir,

Feriha Bilge/Şit, Banu, Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısı Sempozyumu, Seçkin

Yayınevi, Ankara 2008, s. 199.

74

“Madde 20- Madde ile; bir Türk vatandaşı tarafından evlât edinilen yedi yaşından

küçük yabancı çocuğa, Türk vatandaşlığını kazanma imkânı getirilmektedir.

Komisyon üyelerimiz, TBMM tarafından 14 Ocak 2004 tarih ve 5049 sayılı Kanun

ile onaylanan ‘Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlât Edinme Konusunda

İşbirliğine Dair Sözleşme’ ile evlât edinilecek olan çocuk yaşının üst sınırını, 18

olarak belirlendiğini ve madde metninin mevcut halini koruması halinde söz

konusu sözleşme hükümleriyle çelişeceğini ifade etmişlerdir. Madde hakkında söz

verilen İçişleri bakanlığı yetkilisi ise; Türkiye’nin yaşadığı kendine özgü bir takım

sorunlar, çocuk ticareti vb. olumsuzluklar ile 7 yaşın okula başlama yaşı olması

nedeniyle evlât edinilecek çocuğun Türk örf ve adetlerini öğrenebilmesi açısından

maddeye 7 yaş şartının konulduğunu belirtmiştir. Söz konusu madde hakkında

görüşlerine başvurulan Avrupa Birliği Genel Sekreterliği yetkilisi ise, tasarının

uyumlaştırılmaya çalışılan Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi ile genel itibarı ile

uyumlu olduğu fakat tasarının 20 nci maddesinde belirtilen 7 yaş şartının, söz

konusu Sözleşmede belirtilen ‘18 yaş yaşından gün almamışlar, çocuk olarak kabul

edilmektedir’ hükmüne ters düştüğünü belirtmiştir. Yetkili Avrupa Vatandaşlık

Sözleşmesinin yanı sıra ‘Çocuk Mahkemelerinin Kuruluşuna İlişkin Kanun’da da

çocukluk yaşının 18 olarak ifade edildiğini belirterek, tasarının 20 nci maddesinin,

ulusal mevzuatımızla da çeliştiğini ifade etmiştir. Bu gerekçeler ile Komisyonumuz,

20 nci madde metninde yer alan yaş sınırının ilgili sözleşmelerde belirtilen 18 yaş

şartı ile uyumlu hale getirilmesini, tasarının görüleceği esas Komisyona tavsiye

etmeyi uygun görmüştür”: Doğan/Tanrıbilir/Şit, s. 205.