

Evlât Edinme Yolu ile Vatandaşlığın Kaybedilmesi ve Kazanılması
68
evlât edinilme ile vatandaşlığın kazanılmasını, yetkili makam kararı
dışında bir kazanma türü olduğunun dahi söylenebileceği ileri sürül-
müştür.
79
Ancak hâkim anlayış, evlât edinme ile vatandaşlığın kazanıl-
masını, yetkili makam ile vatandaşlığın kazanılması olarak değerlen-
dirmektedir.
80
Öncelikle kanun maddesinin yasalaşma süreci ve konumu bu gö-
rüşü doğrulamaktadır. Çünkü hükümet tasarısında söz konusu mad-
denin yeri, yetkili makam kararı ile vatandaşlık kazanmaya ilişkin
hükümlerden sonra gelmekte iken İçişleri Komisyonunda, yetkili ma-
kam kararı ile vatandaşlık kazanmaya ilişkin hükümler arasında yer
almıştır. Yine Kanun sistematik olarak yorumlandığında, 18. madde-
de, yetkili makam kararı ile vatandaşlığın kazanılmasında vatandaşlık
başvuru inceleme komisyonuna ilişkin düzenleme, 19. maddede ise,
yetkili makam kararı ile Türk vatandaşlığın kazanılmasında usul ve
esaslar, 20. maddede ise, yetkili makam kararı ile Türk vatandaşlığının
kazanılmasının geçerliliği ve sonuçları düzenlenmiştir.
81
Ayrıca kanun
çalışmaları sırasında İçişleri Komisyonunda maddenin metni ve yeri
değiştirilirken, evlât edinilenin
ex lege
vatandaşlık kazanma olanağının
Kanundan çıkarıldığı açık olarak ifade edilmiştir.
İkinci olarak,
ex lege
vatandaşlık kazanılmasında “
milli güvenlik ve
kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir hali bulunmama
” şartının
yeri bulunmadığı doktrinde ifade edilmektedir.
82
Çünkü bu şart, yet-
kili makam kararı ile vatandaşlığın kazanılmasında (m. 11/1-g) aran-
maktadır. Üstelik bu şartın gerçekleşip gerçekleşmediğini araştıracak,
düzenleyen 20. madde arasında tam bir uyum vardı. Ancak, 20. madde, TBMM
İçişleri Komisyonunda değiştirildiği halde bu değişikliğe uygun olarak 9. mad-
dede bir değişiklik yapılmamıştır. Dolayısı ile kanun maddeleri arasında uyum
bozulmuştur: Tiryakioğlu, Bilgin,
“
Türk Vatandaşlığı Kanununa Göre Vatandaş-
lığın Yetkili Makam Kararı İle Kazanılması”, (Ed. Doğan, Vahit/Tanrıbilir, Feriha
Bilge/Şit, Banu,
Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısı Sempozyumu
, Seçkin Yayınevi,
Ankara 2008), s. 81 – 82, (Tasarı); Erdem, s. 148, dpn. 64; Erten, s. 953. Doğan ise,
evlât edinme yetkili makam kararı ile Türk vatandaşlığını kazanma yollarından bi-
risi olarak düzenlendiğine göre, 9. maddenin
“Sonradan kazanılan Türk vatandaşlığı,
yetkili makam kararı veya seçme hakkının kullanılması ile gerçekleşir”
şeklinde anlaşıl-
ması gerektiğini ileri sürmektedir: Doğan,
2010
, s. 62.
79
Erten, s. 953.
80
Doğan,
2010
, s. 96; Erdem, s. 146; Tiryakioğlu,
Eleştirel Analiz
, s. 45; Nomer,
2010
,
s.
101.
81
Tiryakioğlu,
Eleştirel Analiz
, s. 45.
82
Tiryakioğlu,
Eleştirel Analiz
, s. 44.