Background Image
Previous Page  259 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 259 / 477 Next Page
Page Background

Türk Vergi Sisteminde Yoklama ve Yaygın ve Yoğun Vergi Denetimi

258

başka husus ise, bu amaçlara uygun yapılan yoklama işlemi, yoklama

anında bulunması gerekenlerin olup olmadığının tespitine yöneliktir

7

.

Bunların bulunmaması ile ilgili yapılan tespit vergi idaresinin ileride

yapacağı tarh işlemine hazırlık mahiyetinde ön işlemi delil tespiti yo-

luyla oluşturmaktadır. Yoklama yapısı gereği, bir zaman dilimine ait

tespit olup (işçi sayısı, işçi ücreti vs gibi) sadece o andaki bilgilerin

doğruluğu söz konusu olacaktır

8

.

Yoklama

; Vergi dairesi müdürleri, yoklama memurları, yetkili

makamlar tarafından yoklama işi ile görevlendirilenler, vergi incele-

mesine yetkili olanlar ve gelir uzmanları tarafından yapılır

9

. Ancak

uygulamada vergi dairesi müdürleri daire içerisindeki yoğun işle-

ri nedeniyle pek fazla yoklama işi ile ilgilenememektedirler. Vergi

inceleme elemanları ise kariyer olarak yoklama yetkisini en etkin

kullanabilecek kişiler olmalarına karşın onlar da daha çok bilgi ve

uzmanlaştırma gerektiren vergi incelemesi ile uğraşmaktadırlar.

Dolayısıyla yoklama görevi daha çok yoklama memurları tarafın-

dan yürütülmektedir. Yoklama yapanların elinde yoklama yetkile-

rini gösteren fotoğraflı resmi bir belge bulunur. Yoklama yapanlar

bu belgeyi, kendilerinden sorulmasa bile, nezdinde yoklama yapılan

kimseye göstermek zorundadırlar. Toplu yoklamalarda kolbaşının

belgeyi ibraz etmesi yeterlidir. Yoklama her zaman yapılabilmekte-

dir. Yoklamanın ne zaman yapılacağı ilgiliye haber verilmez. Buna

göre yoklamaya yetkili olanlar geçici olarak ve belirli zamanlarda

değil, bütün yıl içinde ve her zaman (günün 24 saati) yoklama yapa-

bilmektedirler. Yoklama sonuçlarının hukuki nitelik kazanabilmesi

için bunların belgelenmesi gerekmektedir. Yoklama neticeleri tuta-

nak mahiyetinde olan “

yoklama fişine

” geçirilir

10

. Bu fişler yoklama

7

Yoklama tutanağının uyuşmazlıkla ilgili dönemlere ilişkin olarak tarhiyat yapılmasına

imkan verecek tespitleri içermediğinden bu tespitlerin yoklama tarihinden önceki dönem-

lere uygulanması mümkün değildir

”, D4D, T: 24.06.1997, E: 1996/1705, K: 1997/2108

Sayılı Kararı (KIZILOT Şükrü, Vergi Uyuşmazlıklarıyla İlgili Danıştay Kararları

ve Özelgeler (Müktezalar), Ankara 1998, C.4, s. 904)

8

SABAN Nihal, Vergi Hukuku, İstanbul 2008, s. 185, 186

9

TECİM Burak Ali Han, Kayıt Dışı Ekonomide Vergi ve Vergi Denetiminin Önemi

(Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), İzmir 2008, s. 103 vd.; ÖZBALCI, s. 404

10

Usulüne uygun düzenlenmiş yoklama fişlerinin hukuken tutanak mahiyetinde

olması bu belgelerin vergi incelemeleri ve takdir komisyonları tarafından matrah

takdiri yapılırken geçerli bir belge olarak kullanılabilmesi ve böylece yoklama fi-

şinin VUK m. 30 uyarınca idare tarafından re’ sen vergi tarh edilmesine dayanak

oluşturması anlamına gelecektir. (FURTUN İdris Hakan, “

Türk Hukuku’ nda Vergi