

TBB Dergisi 2012 (100)
İsmet YURTERİ
261
Yoklama her zaman yapılır. İlgiliye önceden haber verilmesi ge-
rekmez. Yoklama sırasında, buna yetkili olduğuna dair kimlik ibrazı
zorunludur. Yoklama sonuçları yoklama fişi, yoklama tutanağı ya da
toplu yoklama listeleri ile saptanır ve bu belgeler vergi incelemesinde
delil
20
olarak kullanılabilmektedir
21
.
Gel gelelim, yoklamanın nasıl yapılması ve bunun sonucunda ge-
rekli çıkacak olan belgenin yapımına. Yoklama sonuçları yoklama fişi
ile tespit edilmektedir
22
. Yoklama fişi tutanak hükmündedir. Bu fişler
yoklama yerinde ve iki örnek olarak düzenlenir. Yoklama muhatabı-
20
VUK m. 127/c maddesine göre; yoklama memurları, kanuni defter ve belge dı-
şında kalan ve vergi kaybına delil teşkil eden defter, belge ve delillerin tespit
edilmesi halinde bunları almaya yetkilendirilmişlerdir. Bu yetkinin anlamı, ceza
usul hukukunda söz konusu zapt işlemini yapabilmek demektir. Oysa ki, CMK
127. maddeye göre, zapta karar verme yetkisi, hakime tanınmıştır. Sadece gecik-
mesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet Savcısının, Cumhuriyet Savcısı-
na ulaşılamadığı hallerde ise kolluk amirinin yazılı emri ile kolluk görevlileri el
koyma işlemini gerçekleştirecektir. Bu ilke ve kuralar çerçevesinde, VUK uygu-
lamasında da, yoklama memurları belgelere el koyma yetkisinin ancak gecikil-
mesinde sakınca bulunan durumlarda verilmesi ve bu işleme karşı hakime itiraz
edebilme hakkının tanınması gerekmektedir. eğer ki bu tür bir uygulamaya gi-
dilmediği takdirde, kanunun açıkça gösterdiği hallerde usulüne göre verilmiş
hakim kararı olmadıkça, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunla
yetkili kılınan merciin emri bulunmadıkça, kimsenin üzeri, özel eşyaları arana-
maz ve bunlara da el konulamaz diye Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 20/2
maddesine aykırılık meydana gelecektir. Ayrıntılı bilgi için bkz: ÜNAL, Abdul-
kadir, Türkiye’ de Vergi Denetimi ve Vergi Denetmenlerinin Denetim İçerisin-
deki Rolü, Ankara 2007, s. 37, 38; KANETİ Selim, Vergi Hukuku, İstanbul 1989,
s. 166; ÖZEN Burak, Vergi İdaresinin yükümlüleri Denetleme Yolları (Yüksek
Lisans Tezi), İstanbul 1996, s. 87
21
DEMİRKANUğur, Vergi İncelemesinin Kuralları (Görevler ve Yetkiler), TÜRMOB
Yayınları – 127 Sirküler Rapor Serisi Seri No: 2000 – 14, Ankara 2000, s. 50
22
Yoklama bir tespit işlemi olması nedeniyle bir takım sonuçlar doğurmaktadır.
Bunları ise şu şekilde sıralamak mümkün olacaktır:
Mükellefiyetin kurulmasına yol açması,
- Mükellefiyet değişikliğine yol açması,
- Mükellefiyetin kaldırılmasına yol açması,
- Vergi tarhına yol açması,
- Rayiç bedel takdirine yol açması,
- Düzeltmeye yol açması,
- Vergi İncelemesine yol açması,
- Alıkonulan bazı malların tasfiyesine yol açması,
- Ceza uygulamalarına yol açması
Şeklinde sıralanabilir. Ayrıntılı Bilgi için bkz: SÖYLER İlhami, Türk Vergi Huku-
kunda Yoklama, Maliye ve Gümrük Bakanlığı Araştırma, Planlama ve Koordinas-
yon Kurulu Yayın No: 1987/295, Ankara 1987, s. 72-78