Background Image
Previous Page  27 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 477 Next Page
Page Background

Yasama DokunulmazlIğı

26

kesinleşmesi yetmemekte, TBMM Başkanlığının bu hükmü, tamamla-

yıcı bir işlem olarak, Genel Kurula bildirmesi gerekmektedir

61

.

Bize göre, TBMM Başkanlığının kendisine bildirilmiş bu mahiyet-

teki bir mahkeme kararını Meclis Genel Kurulu’na

“bildirme”

konu-

sunda bir takdir yetkisi bulunmamaktadır. Anayasada bu yönde bir

yetki Meclise verilmemiştir.

Anayasanın 83/3. maddesinde yer alan

“Ceza hükmünün yerine ge-

tirilmesi, üyelik sıfatının sona ermesine bırakılır”

ifadesinin para cezalarını

da kapsayıp kapsamadığı hususunda tartışma bulunmaktadır

62

.

Bize göre, para cezaları bakımından, cezanın dayanağı olan ey-

lemin suç veya kabahat olarak düzenlenmesine göre, ödenmemesine

bağlanmış olan sonuçların farklı olması nedeniyle, bir ayrım yapılma-

lıdır. Kabahatler dolayısıyla verilmiş olan idarî para cezalarının öden-

memiş olması durumunda, bu para cezalarının hürriyeti bağlayıcı

cezaya dönüştürülmesi mümkün değildir. Bu nedenle de, idarî para

cezalarının infazının yasama faaliyetine katılmaya engel oluşturma-

dığı, bu cezaların infazının yasama dokunulmazlığının amacı dışında

kaldığı açıktır. Buna karşılık, bir suça bağlı olarak verilmiş olan adli

para cezalarında durum farklıdır. Adli para cezası da suç dolayısıy-

la uygulanan cezanın bir türü olmuş olması (TCK m.45), ödenmeme-

si durumunda cebri icra hukukuna ilişkin kuralların değil, yine ceza

hukuku kurallarının işletilmesi ve bu para cezasının hapis cezasına

dönüştürülmek suretiyle infazının gerçekleştirilmiş olması (5275 sy.

Kanun m.106/3) nedenleriyle, adli para cezalarının infazının da Ana-

yasanın 83/3. maddesi kapsamında kaldığı düşüncesindeyiz

63

.

Seçim sonrası, Meclis tarafından dokunulmazlığı kaldırılmış bir

milletvekili, kovuşturma sonucu mahkûm olur ve bu ceza da Anaya-

sanın 76/2. maddesine göre seçilmeye engel teşkil etmiyorsa, cezanın

yerine getirilmesi, milletvekili sıfatı sona ermesine kadar kendiliğin-

den ertelenir. Meclis üyeliği sıfatı sona ermişse, milletvekili hakkında

daha önceden verilen mahkûmiyet kararı infaz edilecektir. Ayrıca, ve-

s. 127; Neziroğlu, İrfan, Türk Parlamento Hukukunun Temel Kavramları, Seçkin

yayınevi, Ankara-2008, s. 442; Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, s. 282 vd.

61

Onar, s. 416.

62

Atalay, s. 36.

63

Aynı görüşte bkz. Feyzioğlu, Yasama dokunulmazlığı Üzerine Düşünceler, Çetin

Özek Armağanı, s. 398.