Background Image
Previous Page  28 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Yusuf Solmaz BALO

27

rilmiş ceza hükmü, Anayasanın 76. maddesinde belirtilen, seçilmeyi

engelleyen suçlardan birine ilişkin ise, bu durumda üyeliğin düşmesi

söz konusu olur ve böyle bir durumda hükmün geriye bırakılmasın-

dan veya durmasından söz edilemez

64

.

B. Suç Teşkil Eden Fiiller Bakımından

1. Genel Olarak

TBMM üyelerinin yasama görevi ile ilgili olmayan fiilleri yasama

dokunulmazlığının kapsamına girmektedir. Dolayısıyla yasama doku-

nulmazlığı parlamenterlerin yasama göreviyle ilgili olmayan fiillerini

koruma altına almaktadır

65

.

1924 Anayasasının aksine, 1961 (79/2) ve 1982 (83/2) anayasala-

rında ise yasama dokunulmazlığı kapsamına giren suçlar açısından bir

ayrım gözetilmeyerek sadece suç kavramı kullanılmıştır.

Suç, bir toplumsal düzenin devamı açısından korunması gereken

hukuki değerlerin açık ve bilinçli bir ihlali veya en azından bu değer-

leri korumaya matuf kurallara özensizlik niteliği taşıyan insan davra-

nışları olarak nitelendirilmektedir. 1 Haziran 2005 tarihinde yürürlüğe

giren 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nda (TCK) ise suç, bir haksızlık

olarak tanımlanmıştır. Buna göre, her suç bir haksızlık teşkil eder, an-

cak her haksızlık suç oluşturmayabilir

66

.

Belirlenmesi gereken;

- Milletvekiline yasama fonksiyon ile ilgili olmayan fiillerinden

dolayı ve görev süresiyle sınırlı olarak bir koruma sağlamakta olan

yasama dokunulmazlığının kapsamına hangi suçların girdiği,

- Kabahatler dolayısıyla yürütülecek olan tahkikatın yasama doku-

nulmazlığı korumasından yararlandırılıp yararlandırılamayacağıdır.

2. Dokunulmazlık Kapsamına Girmeyen Suçlar

Anayasaya göre, yasama dokunulmazlığı tüm suçları kapsama-

maktadır. Yasama dokunulmazlığı kapsamında yer almayan suçlar

64

Abdulhakimoğlu, s. 122.

65

Abdulhakimoğlu, s. 89.

66

Özgenç, s. 99