Background Image
Previous Page  24 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Yusuf Solmaz BALO

23

Anayasanın 83/2. maddesinde belirtilen suç ve durumlar hariç

olmak üzere, hakkında soruşturma veya muhakeme işlemleri yürütül-

mekte olan bir kişinin milletvekili seçilmesi durumunda, tutuklu ise

tutukluluğun kaldırılması ve yürütülmekte olan kovuşturmanın o aşa-

mada durdurulması gereklidir. Bu kişi hakkında yeniden tutuklama

kararı verilebilmesi veya kovuşturma işlemlerine devam edilebilmesi,

bu milletvekili hakkında dokunulmazlığın kaldırılmasına bağlıdır

48

.

Bu düşünceye katılmamız mümkün değildir

49

. Öncelikle istisna-

nın dar yorumlanması yaklaşımı kişi hürriyetinin söz konusu olduğu

durumlarda söz konusu değildir. İkinci olarak da, burada üst norm

1982 Anayasasıdır. Anayasanın hazırlığında yürürlükte olan kanun

1412 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’dur. 1982 Anayasasını yapan

irade, CMUK ile de uyumlu olarak yasama dokunulmazlığının ceza

hukukunda hangi hususlarda koruma sağlayacağını, kullanılan terim-

ler itibarıyla düzenlemiştir. Anayasanın 83/2. maddesinde bu yönde

bir değişiklik yapılmadan, alt norm olan 1412 sayılı CMUK’da yapılan

değişiklikle, şüpheli kimselerin üzerine atılı suç dolayısıyla bilgisine

başvurma yönteminin polis ve savcılık bakımından

“ifade alma”

, mah-

keme bakımından ise

“sorgu”

olarak adlandırılmış olması, Anayasa

Koyucunun iradesini dolaylı olarak devre dışı bırakmaktır.

Öte yandan, yasama dokunulmazlığı tüm suçları kapsamamakta-

dır. Anayasa koyucu tarafından bazı suçlar dokunulmazlık kapsamı

dışında tutulmuştur. Ağır cezayı gerektiren suçüstü durumlarında ve

soruşturmasına seçimden önce başlanılmış olmak kaydıyla Anayasa-

nın 14. maddesi kapsamına giren suçlar, yasama dokunulmazlığının

dışındadır. Bu durumlarda, milletvekili hakkında tutma, sorguya çek-

me, tutuklama ve yargılama yapılabilir. Ancak, durum derhal Meclise

bildirilir

50

.

Ancak yargılama engeli nedeniyle, CMK’nın 253/4. maddesi uya-

rınca duruşmanın ilk celsesinde durma kararı verilmeli ve yargılamaya

devam edilebilmesi için dokunulmazlığının kaldırılması ya da millet-

48

Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, s. 282.

49

Aynı görüşte bkz. Feyzioğlu, Metin, Yasama dokunulmazlığı Üzerine Düşünceler,

Prof. Dr. Çetin Özek Armağanı, Galatasaray Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi

Hukuk Fakültesi, TBB İstanbul Barosu, s. 399.

50

Durumun Meclise bildirilmesi, belirtilen ceza muhakemesi işlemlerinin

yapılabilmesinin ön koşulu olduğu hakkında bkz. Gözübüyük, s. 192.