Background Image
Previous Page  337 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 337 / 477 Next Page
Page Background

Denetimli Serbestliğin Türk Ceza Adalet Sistemindeki Tarihsel Gelişim Süreci

336

satla hükümlü bir denetim görevlisinin kanun ve nizamlara uygun gözetimi

altında tedbir süresini geçirir ve bu surette toplum ile yeniden bütünleşmesi-

ne katkıda bulunur.”

33

Bu ifadeler, her ne kadar bir kanun maddesinin

fıkrası olarak düzenlenmiş ise de daha çok düzenlemenin gerekçesi

olabilecek içeriğe sahiptir ve tedbirin ne olduğu ve nasıl uygulanacağı

konusunda yeteri kadar aydınlatıcı mahiyette değildir. Bu düzenleme-

ler dışında 1987 tarihli tasarıdaki gibi kısa süreli hürriyeti bağlayıcı ce-

zaların yerine uygulanabilecek ceza ve tedbirler ve özel infaz şekilleri

hakkında da düzenlemeler öngörülmüş, gene bazı suçlar bakımından

iki yılı aşmayan hürriyeti bağlayıcı cezaya hükmedilmiş suçlu hakkın-

da bunun yerine belirli şartlar altında, bir eğitim-iş evinde veya tarım

işletmesinde ıslah edilme ve denetimli serbestlik tedbiri altına alınma-

sına karar verilebileceği düzenlenmiş, güvenlik tedbirlerinin infazında

uygulanacak rejimin tüzükle düzenleneceği ifade edilmiştir.

1989 tarihli tasarının 102 ila 122. maddeleri arasında çocuklar ve

küçükler bakımından ayrı bir yaptırım sistemi öngörülmüştür. 102.

maddede çocuklar hakkında uygulanabilecek tedbirler ve cezalar:

1. Çocuğun koruma, tedavi ve eğitim noksanlığını giderici tedbirler

(velayet ve vesayetle ilgili tedbirler, beden ve ruh sağlığı tedbirleri,

denetimli eğitim tedbiri, yetişkinler için öngörülen uyuşturucu ve

akıl hastalığının tedavisi için öngörülen güvenlik tedbirleri), 2. Disip-

lin tedbirleri(tekdir, yükümlülük yüklenmesi, kamuya yararlı bir işte

çalıştırma), 3. Cezalar (para cezası, çocuklara ve küçüklere özgü ha-

pis cezası) şeklinde düzenlenmiş,

34

Tasarının

“çocuğun yükümlere tabi

33

Maddenin gerekçesinde şu ifadeler kullanılmıştır: “Maddenin 4. bendinde yer

alan denetimli serbestlik tedbirinin süresi ve amacı belirlenmiştir. Esas amaç hü-

kümlüyü yeniden suça teşvik edecek, suça doğru yönlendirecek etki ve ilişkiler-

den uzaklaştırmakla beraber ayrıca onun suç işlemeden yaşamasını kolaylaştırı-

cı yardımlarda bulunmaktır. Bu sebeple denetimli serbestliğin bir

eğitim tedbiri

niteliğini taşıması gereklidir. Maddenin açıkça belirttiği gibi suçluya hem sosyal

ve hem de maddi yardım sağlanacaktır. Bütün hizmetlerde bir denetim görevlisi

marifetiyle verilecektir. Suçlunun toplum ile bütünleştirilmesini sağlamak üzere

bu görevli gereken her şeyi yapacaktır.” Bkz: Erbaş(IV), a.g.m., s. 60.

34

Koruyucu tedbirler arasında

“Ahlak ve beden bakımından tehlike içinde bulunduğu an-

laşılan çocuğun eğitim yardımlarına ve denetimli eğitime tabi tutulması”

da sayılmıştır.

Eğitici tedbirler başlığı altındaki 105. maddede

“Eğitim bakımından gerekli özenin

gösterilmediğinin veya bu hususta uygun şartların mevcut bulunmadığının belirlendiği

hallerde çocuğun kendi ailesi içinde veya başka bir aile nezdine verilerek veya bir eğitim

veya iş kurumu veya yurdunda veya buralara yerleştirilerek eğitilmesine çocuk mahke-

mesince karar verilebilir. Gerektiğinde bu yardımlar denetimli olarak da uygulanabilir”

ifadesi kullanılmış, maddenin gerekçesinde söz konusu tedbirlerin

“suç sebebiy-