Background Image
Previous Page  336 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 336 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Hakan A. YAVUZ

335

alkollü içeceklerden uzak kalma bakımından hükümlüde uygun sosyal dav-

ranış biçimlerinin yerleşmesine çalışır. Hakim bu süre içerisinde hükümlü-

ye, denetimli serbestlik tedbiri bakımından tüzüğünde gösterilen diğer bir

kısım mecburiyetleri de yükleyebilir ve gerektiğinde bunları kaldırabilir veya

değiştirebilir“

şeklinde, ertelemeyle birlikte uygulanabilen güvenlik

tedbiri niteliğinde bir denetimli serbestlik düzenlemesi öngörülmüş-

tür.

31

Tasarının

“hükmün geri bırakılması”

başlığı altında düzenlenen

80. maddesinde ise

“sanığa isnat olunan suçtan dolayı yapılan yargılama

sonunda fiilin cezası, para cezası veya en çok bir yıla kadar hapis veya hafif

hapis cezasından ibaret bulunduğunda hakim, bir yıl ile iki yıl arasında tespit

edeceği bir denetim süresi içinde suçluyu denetimli serbestlik tedbirine tabi

tutarak, hükmün tefhimi geri bırakabilir.”

32

ifadesi kullanılmış, burada da

denetimli serbestlik ihtiyari bir güvenlik tedbiri olarak düzenlenmiş-

tir. Gene tasarının

“güvenlik tedbirleri, nev’ileri”

başlıklı 93. maddesinde

denetimli serbestlik 1987 tarihli ön tasarıdaki şekliyle şahsi hürriye-

ti bağlayıcı güvenlik tedbirleri arasında sayılmıştır. 96. maddede ise

önceki tasarıda olduğu gibi denetimli serbestlik tedbirinin süresinin

üç aydan iki yıla kadar olabileceği düzenlenmiştir. Ancak eklenen bir

fıkra ile denetimli serbestliğin içeriğine ve uygulanma biçimine ilişkin

olarak sınırlı bir açıklama getirilmiştir. Fıkraya göre:

“Denetimli serbest-

lik tedbirinin amacı, hükümlüyü yeniden suç işlemeye teşvik edici etki ve iliş-

kilerden uzaklaştırmak ve hükümlünün hayatta suç işlemeden yaşayabilmesi

için ona sosyal ve gerektiğinde maddi yardımların sağlanmasıdır. Bu mak-

31

Maddenin gerekçesinde şu ifadeler kullanılmıştır:

“Maddenin 9 unsu fıkrası de-

netimli serbestliğin esas amacının, hükümlüde uygun sosyal davranış biçimlerinin yer-

leştirilmesi olduğunu belirtmek ve bu maksatla mahkumun özellikle mesleki faaliyetleri,

ikamet yeri, tıbbi kontrol, alkollü içkilerden uzak kalma gibi hususlarda etkin olmayı gerek-

tireceğini açıklamaktadır. Hakim bu süre içerisinde hükümlüye tüzüğünde gösterilen bir

takım mecburiyetler de yükleyebilecektir. Hakim bu yükümlere gerek kalmadığını tespit

ettiğinde bunları kaldırabileceği gibi değiştirmek imkanına da sahip bulunmaktadır.”

Bkz:

Erbaş(IV), a.g.m., s. 49.

32

Maddenin gerekçesinde şu ifadeler kullanılmıştır:

“Hükmün geri bırakılması kuru-

mu Anglo-Sakson hukuk sisteminde yargılanması tamamlanmış olan sanığın belli bir süre

denetim altında tutulması “probation” esasına dayanır. Hakim sanığın suçluluk ve kusur-

luluğunu tespit etmekle beraber cezaya hükmetmeyi geri bırakmakta ve onu belirli bir süre

içerisinde denetim altında tutmaktadır. Davranışları, tabi tutulduğu denetim süresi için-

de olumlu bulunduğu takdirde suçlu için bir mahkumiyet kararı verilmemektedir. Böylece

deneme süresini başarıyla geçirmiş olan suçlu hakkında verilmiş bir yargı kararına mu-

hatap olmamaktadır. Bu kurum, çağdaş ceza hukukunun amaçlarından birisi olan kişiyi

mümkün olduğu kadar damgalamamayı ve toplum ile uyum sağlamasını gerçekleştirici bir

uygulama niteliğindedir.”

Bkz: Erbaş(IV), a.g.m., s. 51.