Background Image
Previous Page  348 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 348 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Hüseyin ATEŞ

347

lık, davalıların tekerleğin fırlamasıyla oluşan bu zarardan sorumlu tu-

tulup tutulamayacağı noktasında toplanmaktadır. Aracın tekerleğinin

fırlaması şüphesiz araçtaki teknik bir arızadır. Karayoları Trafik Ka-

nununun 85.maddesinde düzenlendiği gibi araç maliki sürücüsünün

kusurundan, aracın bakım onarım ve her zaman trafikte emniyetli bir

şekilde bulundurulmasından kusursuz olarak sorumludur. Aracı sevk

ve idare eden sürücü ise nezaretindeki aracın kontrolünden ve bakı-

mından sorumludur. Bu konularda gerekli dikkati, ilgiyi göstererek

araçta oluşabilecek muhtemel arızaları araç sahibine bildirmekle yü-

kümlüdür. Bu hususlarda herhangi bir araştırma yapılmadan ve bu

dikkate alınmadan araç sürücüsünün kusursuz olduğundan bahisle

her iki davalı hakkında davanın reddedilmesi doğru değildir. O halde,

mahkemece taraf delilleri uzman bilirkişiye incelettirilmeli, açıklanan

konularda yeniden rapor alınmalı, sonucuna göre hüküm kurulmalı-

dır…” (Y. 17. H.D. 13.12.2004 gün ve 2004/11618-13223 E.K)

***

“…Davalılardan G. H.ün temyizine gelince; dava, trafik kazası ne-

deniyle tazminat istemine ilişkindir. Davalı şirkete ait ve davalı G.H. ta-

rafından sürülen kamyonun sağ arka tekerinin virajda patlaması sonucu

kamyonun savrularak karşı şeride geçtiği ve davacı desteğinin sürdüğü

araca çarparak ölümüne sebep olduğu, davalı G. H.n teknik arıza nede-

niyle sorumsuz olacağını savunduğu anlaşılmaktadır. Ceza yargılama-

sında alınan Adli Tıp Kurumu raporunda, olayda teknik arızanın 8/8

etken olduğu, sürücülerin kusursuz olduğu açıklanmıştır. Teknik arıza

nedeniyle işletenin sorumluluğu belirgindir. Ne var ki, sürücü G. H.ün

sorumluluğuna gidilebilmesi için, zararlandırıcı eylem olan teknik arı-

zanın oluşmasında sürücünün bir kusuru olup olmadığı araştırılmalı-

dır. Kamyonu ne kadar süredir ve hangi sıfatla kullandığı, bakımının

ve teknik kapsamlı denetimlerinin yaptırılması görevini üstlenip üstlen-

mediği, en son teknik bakımın ne zaman yaptırıldığı, kamyonu trafiğe

çıkarmadan önce teker kontrolü yapıp yapmadığı gibi ve benzeri yön-

lerin araştırılarak teknik arızada sürücünün bir kusuru bulunup bulun-

madığı gerekirse bilirkişi raporu da alınarak belirlenmelidir. Belirtilen

hususlar incelenip varılacak uygun sonuç çevresinde bir karar verilmesi

gerekirken, mahkemece eksik incelemeyle karar verilmesi bozmayı ge-

rektirmiştir…” (Y. 4. H.D. 10.11.2003 gün ve 2003/7900-13108 E.K)

***