

TBB Dergisi 2012 (100)
Hüseyin ATEŞ
347
lık, davalıların tekerleğin fırlamasıyla oluşan bu zarardan sorumlu tu-
tulup tutulamayacağı noktasında toplanmaktadır. Aracın tekerleğinin
fırlaması şüphesiz araçtaki teknik bir arızadır. Karayoları Trafik Ka-
nununun 85.maddesinde düzenlendiği gibi araç maliki sürücüsünün
kusurundan, aracın bakım onarım ve her zaman trafikte emniyetli bir
şekilde bulundurulmasından kusursuz olarak sorumludur. Aracı sevk
ve idare eden sürücü ise nezaretindeki aracın kontrolünden ve bakı-
mından sorumludur. Bu konularda gerekli dikkati, ilgiyi göstererek
araçta oluşabilecek muhtemel arızaları araç sahibine bildirmekle yü-
kümlüdür. Bu hususlarda herhangi bir araştırma yapılmadan ve bu
dikkate alınmadan araç sürücüsünün kusursuz olduğundan bahisle
her iki davalı hakkında davanın reddedilmesi doğru değildir. O halde,
mahkemece taraf delilleri uzman bilirkişiye incelettirilmeli, açıklanan
konularda yeniden rapor alınmalı, sonucuna göre hüküm kurulmalı-
dır…” (Y. 17. H.D. 13.12.2004 gün ve 2004/11618-13223 E.K)
***
“…Davalılardan G. H.ün temyizine gelince; dava, trafik kazası ne-
deniyle tazminat istemine ilişkindir. Davalı şirkete ait ve davalı G.H. ta-
rafından sürülen kamyonun sağ arka tekerinin virajda patlaması sonucu
kamyonun savrularak karşı şeride geçtiği ve davacı desteğinin sürdüğü
araca çarparak ölümüne sebep olduğu, davalı G. H.n teknik arıza nede-
niyle sorumsuz olacağını savunduğu anlaşılmaktadır. Ceza yargılama-
sında alınan Adli Tıp Kurumu raporunda, olayda teknik arızanın 8/8
etken olduğu, sürücülerin kusursuz olduğu açıklanmıştır. Teknik arıza
nedeniyle işletenin sorumluluğu belirgindir. Ne var ki, sürücü G. H.ün
sorumluluğuna gidilebilmesi için, zararlandırıcı eylem olan teknik arı-
zanın oluşmasında sürücünün bir kusuru olup olmadığı araştırılmalı-
dır. Kamyonu ne kadar süredir ve hangi sıfatla kullandığı, bakımının
ve teknik kapsamlı denetimlerinin yaptırılması görevini üstlenip üstlen-
mediği, en son teknik bakımın ne zaman yaptırıldığı, kamyonu trafiğe
çıkarmadan önce teker kontrolü yapıp yapmadığı gibi ve benzeri yön-
lerin araştırılarak teknik arızada sürücünün bir kusuru bulunup bulun-
madığı gerekirse bilirkişi raporu da alınarak belirlenmelidir. Belirtilen
hususlar incelenip varılacak uygun sonuç çevresinde bir karar verilmesi
gerekirken, mahkemece eksik incelemeyle karar verilmesi bozmayı ge-
rektirmiştir…” (Y. 4. H.D. 10.11.2003 gün ve 2003/7900-13108 E.K)
***