Background Image
Previous Page  349 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 349 / 477 Next Page
Page Background

Motorlu Araç İşletenin Sorumluluktan Kurtulması

348

“…Mahkemece, iddia, savunma, bilirkişi raporu ve dosya kapsa-

mına göre, TTK.nun 781. maddesine göre taşıyıcının eşyanın kendisi-

ne teslim edildiği tarihten gönderilene teslim olunduğu tarihe kadar

geçen müddet içinde uğradığı ziya ve hasardan mesul olacağı, hasa-

rın kendi kusurundan doğmadığını ispat etmesi halinde taşıyıcının

mesuliyetten kurtulacağı, her ne kadar bilirkişinin lastik patlamasının

araç kusurundan olduğu ve davalının bu sebeple kusursuz bulundu-

ğunu bildirmiş ise de, pek çok Yargıtay içtihadında belirtildiği gibi,

lastik patlamasının teknik arıza olup, mücbir sebep olmadığı, araç sa-

hibi veya araç sürücüsünün trafiğe çıkmadan önce aracın teknik ba-

kımını yapmak, bu konuda gerekli ihtimamı göstermek zorunda ol-

duğu, dava konusu kazanın, lastik patlamasından meydana geldiğini

ve davalının yola çıkmadan önce kontrolü yapmayarak gerekli öze-

ni göstermediği, bu nedenle davalının kusurlu olduğu gerekçesiyle,

3.600.000.000 TL.nin 4.8.2000 ödeme tarihinden itibaren değişen oran-

larda reeskont faiziyle birlikte davalıdan alınıp davacıya verilmesine

karar verilmiştir.

Karar davalı tarafından temyiz edilmiştir.

Dava dosyası içerisindeki bilgi ve belgelere, mahkeme kararının

gerekçesinde dayanılan delillerin tartışılıp, değerlendirilmesinde usul

ve yasaya aykırı bir yön bulunmamasına ve yargılama aşamasında

ileri sürülmeyen hususların temyiz aşamasında da ileri sürülemeye-

cek olduğunun anlaşılmasına göre davalının temyiz itirazlarının red-

di ile hükmün onanmasına karar vermek gerekmiştir…” (Y. 11. H.D.

13.05.2002 gün ve 2002/912-4614 E.K)

***

“…Davalı C. C, davacı şirkete kasko sigortalı aracın zararına neden

olan kamyon sürücüsüdür. Mahkemece hükme esas alınan 13.12.1999

tarihli bilirkişi raporunda “olayın, davalı tarafa ait araçtaki teknik arı-

zadan –şaftın kırılmasından- kaynaklandığı, davalı sürücü C.C.ın ku-

sursuz, fakat araç maliki olan davalı M. K.ın tam sorumlu olduğu”

belirtilmektedir. Her ne kadar sürücü, trafiğe çıkmadan önce aracın

tüm kontrollerini yapması gerekir ise de, dava konusu olayda araçta-

ki teknik arızanın basit bir kontrolle anlaşılabilecek nitelikte olmadığı,

bu nedenle davalı sürücünün hasardan sorumlu olmayacağı anlaşıldı-